Re: [LOKALT] Skal vi forsøge at få vores egen liste?

"E. Sjørlund" <sslug@sslug> skrev i en meddelelse

> Du tænker traditionelt (ligesom Frank Damgaard m.fl.) "Vi opretter
> lister når der viser sig et behov"
> Jeg forsøget at tænke service "Vi hjælper lokalgruppen med en optimal
> start, bruges faciliteten ikke lukkes den igen".
> Når jeg foreslår placeringen på en subserver er det for ikke at mudre
> sslug's officielle lister til.

Hvem skal lukke den igen? Nogen skal have det ansvar. Skal det ske
automatisk? Hvilken tidshorisont er så rimelig? Der er altid noget
husholdning med sådan noget. Bare se på det øvrige newsnet. Der er et utal
af døde lister, som bare ligger og fylder op eller bruges til spam mail.

> Jeg ser det som udtryk for, at der er et reelt behov for at kommunikere
> via news, hvorfor så ikke indrette systemet efter det. Nu er det kun
> news jeg skriver om lige i denne tråd, men jeg mener også, at der skal
> oprettes et område på hjemmesiden, hvordan den nu ellers ender med at
> blive indrettet.

Jeg har endnu minder lyste til at se hvad der kan komme ud af det uden
styring. Der skal være en eller anden form for styring af hjemmesiden og
nogle ansvarlige for de forskellige områder eller har vi enden for kort tid
de samme problemer som vi ser i lille målestok på sandkassens wiki sider.

> Du ser ikke forskellen på "vi må bruge" og "det er vores". Jeg ser en
> stor forskel, og tror, at den har betydning for hvor meget man kaster
> sig over muligheden.
> Der er et element af privathed over det her også. Hvis en liste er
> dedikeret til brug for sandkassen, og man med nogen ret kan sige, at den
> stort set kun læses af sandkassefolk, så skal der ikke så meget til for
> at turde skrive på den, som der skal for at skrive på en meget læst og
> brugt sslug.liste.

Hvis folk ikke kan finde ud af at benytte en liste med et til to breve pr.
dag er de efter min overbevisning uden for pædagogisk rækkevide. Det er
simpelthen for tyndt. Specielt hvis der i en vejledning står at de kan bruge
den liste. Det er helt fint med mig hvis f.eks. bestyrelsen eller admin
siger vi opretter en liste f.eks. sslug.lokalt.roskilde, så sslug.lokalt er
for nystartede grupper. Den er der permanent og tilgængeligt for alle. Der
er ingen grund til at oprette og nedlægge lister hvergang der måske kunne
opstå en lokal gruppe.

Det må være fint med nogel fælles resource folk kan trække på til opstarten
og så efterfølgende få deres egen.

> Det er alene for ikke at spilde ressourcer på uaktuelle ting - og det
> vil den slags lister primært komme til at indeholde.

En mands affald en anden mands guld. Det er umuligt at sige hvad der måtte
være brugbart om et år. Det kan være mødedatoer, grundideer o.s.v. Den slags
kan i kampens hede virke ligegyldig, men være ganske brugbar selv kort tid
efter. Hvis ikke ressourcerne er presset er der ingen grund til at spare på
dem.

> Igen - du og jeg og alle andre, der har rutine i at læse news kan, men
> det her er ikke for vores skyld, men for at give lokalgrupper en optimal
> start. Det får man ikke som systemet kører nu.

Det minimale flow er er på f.eks. lokalt ikke seriøst afskrække andre
grupper fra at bruge den. Men som jeg skrev tidligere finder jeg det mere
rimeligt at det er eksisterende grupper der flyttes til deres egen liste,
hvis man føler at det virkelig er et problem. Der skal ikke rydes op efter x
antal døde aktiviteter og man sikre sig en vis levedygtihed af listerne.

Den verden vi ser er ikke så dynamiske at det andet er nødvendigt eller
efter min bedste overbevisning ønskelig.

--
Kurt Frederiksen
Roskilde