Re: [LOKALT] Skal vi forsøge at få vores egen liste?

Kurt Frederiksen wrote:

Hvem skal lukke den igen?
I perioden august til juni skal den lukkes automatisk, hvis der ikke er nogle indlæg på den.
Jeg snakker om et start-pakke til nye lokalgrupper.

Nogen skal have det ansvar. Skal det ske
automatisk?
Jeps.

Hvilken tidshorisont er så rimelig?

Ser vi bort fra juni/juli vil jeg mene, at indlæg skal have en levetid på 1 måned, og at en tom newsliste skal slettes automatisk.
Kan det ikke implementeres, kan man spørge kontaktpersonerne for gruppen om de stadig ønsker, at den skal eksistere.

Ifølge Frank er det relativt enkelt at oprette en sådan gruppe, så skulle der forsvinde en gor meget, kan den jo oprettes igen.

Der er altid noget
husholdning med sådan noget. Bare se på det øvrige newsnet. Der er et utal
af døde lister, som bare ligger og fylder op eller bruges til spam mail.
Kun medlemmer af sslug skal kunne poste - det er vist ikke noget problem rent teknisk.
Lokallisterne kommer jo netop ikke til at ligge og flyde - bruges tilbuddet ikke slettes det bare automatisk.

Jeg ser det som udtryk for, at der er et reelt behov for at kommunikere
via news, hvorfor så ikke indrette systemet efter det. Nu er det kun
news jeg skriver om lige i denne tråd, men jeg mener også, at der skal
oprettes et område på hjemmesiden, hvordan den nu ellers ender med at
blive indrettet.

Jeg har endnu minder lyste til at se hvad der kan komme ud af det uden
styring. Der skal være en eller anden form for styring af hjemmesiden og
nogle ansvarlige for de forskellige områder eller har vi enden for kort tid
de samme problemer som vi ser i lille målestok på sandkassens wiki sider.

Det er sandkassefolkets opgave at styre sandkasselisten, ligesom det er deres valg, om de overhovedet vil bruge den, eller de vil lade den forsvinde.
Hvad hjemmesiden angår, er der så meget i gang lige nu, så jeg synes, at vi skal lade den del ligge lidt - men det er klart, at er der nogle ildsjæle, som starter en lokalgruppe, er det de samme, der vil kunne stå for en hjemmeside. Der kan jo uddelegeres til andre medlemmer af gruppen.

Hvis folk ikke kan finde ud af at benytte en liste med et til to breve pr.
dag er de efter min overbevisning uden for pædagogisk rækkevide.

Du er en gammel stivstikker, er du!
Vil du argumentere mod, at det er en god ting at give en ny lokalgruppe en startpakke, herunder deres egen newsliste?
Vil du argumentere mod, at det er lettere at få folk i gang på en lille flygtig news-liste reserveret til deres lokalgruppe?
Det her har intet som helst med behov, at kunne finde ud af eller andet i den dur. Det har at gøre med, hvad sslug kan gøre for at give enhver ny lokalgruppe den optimale opbakning.
Det at have sin egen liste er med til at understrege, at denne gruppe rent faktisk er blevet til, og at der er nogle ude i verden, som giver en elektron med. Det er med til at give en ny lokalgruppe en identitet, og dens medlemmer noget, de er fælles om fordi de er med i gruppen.
Når det bliver aktuelt, vil jeg bruge præcis de samme argumenter for tilstedeværelse på hjemmesiden/cms'en, wikien eller hvad det nu ender med.

Det er
simpelthen for tyndt. Specielt hvis der i en vejledning står at de kan bruge
den liste. Det er helt fint med mig hvis f.eks. bestyrelsen eller admin
siger vi opretter en liste f.eks. sslug.lokalt.roskilde, så sslug.lokalt er
for nystartede grupper. Den er der permanent og tilgængeligt for alle. Der
er ingen grund til at oprette og nedlægge lister hvergang der måske kunne
opstå en lokal gruppe.
Jeg forsøger at finde ud af, hvad sslug kan gøre for at hjælpe lokalgrupper i gang. Du kan jo selv se, at det hverken er faldet Amager eller Symbion grupperne naturligt at bruge sslug.lokalt.
Da sandkassen blev gravet ud, var der ganske mange, der deltog, også en del, som vi ikke siden har set noget til, men som kom til Roskilde for at give en hjælp til at komme i gang. Jeg tager muligvis fejl, men jeg opfattede det altså som en anerkendelse af projektet, at de personer gad bruge tid på det. Det er min opfattelse, at en god og omfattende "startpakke" fra sslug's side vil have samme virkning.

Det må være fint med nogel fælles resource folk kan trække på til opstarten og så efterfølgende få deres egen.
Og i samme ånd: "Det må være fint nok med en news-server, webinterface er unødvendigt", eller "Det må være fint nok med en www, CMS og wiki er unødvendigt". Der er stor forskel på virkningen af at få lov til at bruge en eksisterende liste og at få en ny oprettet - meget stor.

Det er alene for ikke at spilde ressourcer på uaktuelle ting - og det
vil den slags lister primært komme til at indeholde.

En mands affald en anden mands guld. Det er umuligt at sige hvad der måtte
være brugbart om et år. Det kan være mødedatoer, grundideer o.s.v. Den slags
kan i kampens hede virke ligegyldig, men være ganske brugbar selv kort tid
efter. Hvis ikke ressourcerne er presset er der ingen grund til at spare på
dem.
Hvem arkiverer inelæggene på #sslug?
Din holdning til det sp. stammer fra en svunden tid. I dag er sslug en forening med det primære formål at interesserede medlemmer kan hygge sig med hinanden omkring Linux og OpenSource i al almindelighed. (Du har sikkert bare lige så svært ved at fordøje den omstilling, som jeg har).

Det minimale flow er er på f.eks. lokalt ikke seriøst afskrække andre
grupper fra at bruge den.
news er en stærkt afskrækkende, meget gammeldags kommunikationsform.

> Men som jeg skrev tidligere finder jeg det mere
rimeligt at det er eksisterende grupper der flyttes til deres egen liste,
hvis man føler at det virkelig er et problem. Der skal ikke rydes op efter x
antal døde aktiviteter og man sikre sig en vis levedygtihed af listerne.

Den verden vi ser er ikke så dynamiske at det andet er nødvendigt eller
efter min bedste overbevisning ønskelig.

sslug er da blevet utroligt dynamisk. Kan du nævne noget mere dynamisk end en wiki med fri adgang, hvor enhver kan indrette sig, som han lyster? Eller noget mere dynamisk, aktuelt og frit end en IRC-kanal på en helt fremmed server?
Den med det gamle guld kan vi snakke om på plejehjemmet - det er et nedtonet emne i forbindelse med dagens sslug, og det må vi bare indrette os efter.