Re: [LOKALT] CD/DVD brænder til sandkassen

E. Sjørlund wrote:
> Jeg har kigget efter en brænder til sandkassebrug, og er nået frem til,
> at denne LiteOn er et godt brud.
> Har selv erfaringer med en LiteOn (ikke LD), som jeg har været meget
> tilfreds med.
> Prisen er ikke den laveste, men B.J. Trading har jeg gode erfaringer med
> at handle hos, det er jo også værd at tage med i betragtning.
>
> http://www.bj-trading.dk/shop1/default.asp?side=info.asp&vare=405933&f=edbp
>
> Hvis der ikke indløber andre forslag i løbet af tirsdag, vil jeg
> bestille dimsen natten til onsdag.

nu er det godt nok USB udgaven, jeg har kun erfaringer med PATA og SATA.
Lite-on købte for nogle år siden BenQ som også var et godt mærke.

Lite-on er en af de få mærker tilbage der kan udlæse
brændingskvaliteten på DVD'er, muligvis det eneste mærke tilbage .....

I Linux kan man for at udlæse kvalitet af brændte skive bruge
http://qpxtool.sourceforge.net/
(er med i ubuntu pakkearkiv et sted)

I windows er der bla. Nero CD/DVD-speed programmet.

supported drives:
http://qpxtool.sourceforge.net/supported.html
listen er dog ikke opdateret ;(
for der er flere lite-on drev der virker end dem i listen.
en lidt nyere liste:
http://qpxtool.siteboard.org/f7t6-supported-liteon-drives.html

Men jeg er ikke klar over USB versionerne, de kan muligvis ikke ;(
så måske man skal bruge PATA/SATA modeller til disse tests.

men I kan jo prøve qpxtool og se.

PS.
jeg fatter faktisk ikke at så mange bruger DVD brændere uden
at kontrollere kvaliteten af den brændte skive, specielt
hvis der er vigtige billeder eller egne videooptagelser.
http://www.myce.com/news/QPxTool-an-opensource-tool-to-test-burned-discs-in-Linux-13767/