RE: [MISC] CD tæller webside i luften

On Mon, 4 Dec 2000, Martin Bøgelund wrote:

> Eller også bliver der lagt en generel afgift på CDROM medier, fordi
> der herved opnås den største
> (udgift for pirater)/(udgift for "uskyldige")
> rate.

Jeg er uskyldig. Du synes jeg skal acceptere en afgift, der rammer mig
helt vildt hårdt? Jeg forstår dig ikke, Martin.

> Og hvor mange af registreringerne var opgivet af pirater, der synes at
> dit initiativ måske kan hjælpe prisen på deres råvarer (CDROM medier) ned
> så de kan tjene mere på deres forretning?

Du _TROR_ ikke pirater kan gøre sig den ulejlighed at købe fra udlandet,
eller få dem gennem en virksomhed eller noget?

Det er absolut mit indtryk at alle andre erkender at det ikke er de store
pirater man rammer med den her afgift, men de små. Og mig.

> Kan du så ikke bare sige det, istedet for at banke en hjemmeside op
> der kan give det indtryk, at der foretages en decideret måling?

Jeg regnede med at de fleste kunne regne ud hvad det var der foregik. Kan
da godt være jeg skal have en side; "klik her hvis du er lidt tung og ikke
fatter hvad det her handler om".

> Det handler ikke om at have råd til - det handler om at yde et stykke
> arbejde, udgive det under en given licens, og høste frugterne af dette
> arbejde. Hvor store eller små disse end måtte være.

Nej, de er jo netop utilfredse. De synes jo netop det er for små indtægter
de har!

De ønsker ikke at spille på de vilkår der er. Hvis du har en købmand i
nærheden af en skole, vil han have et større svind, end en købmand der
ligger langt fra alting. Derfor er der ikke en national skole-elev
afgift. Købmanden fungerer på markedsvilkår, INKLUSIV de hårde ting som
kriminalitet. Musikbranchen vil _IKKE_ fungere på markedsvilkår, men vil
have særregler.

> Det at "den og den har i forvejen så mange penge, så han bemærker ikke
> at der stjæles lidt" er netop den undskyldning piratister elsker at
> bruge.

Den undskyldning har jeg sgu aldrig brugt.

> Hvad hvis jeg sagde at "jeg er da ligeglad med de her GPL fiduser, de
> giver jo tingene væk alligevel, så jeg er da ligeglad med den licens
> de udgiver det under"?

Det er der skam også ganske mange der er. Bortset fra det, du får det til
at lyde som om jeg forsvarer piratkopierin. Det gør jeg _IKKE_. Hold op
med det.

Mads

A few months ago, I was talking to Raymond on the phone, when I called a
computer criminal a "hacker" instead of a "cracker." He hung up on me.

                               - John Marcotte