Re: Sv: [MISC] OT - Strømforbrug

> Jeg lånte forøvrigt en elmåler af dem for en månedstid siden. Ganske
> interessant. Jeg fandt ud af at min gamle P133 bruger 45W uden skærm og at
> min nye P800 bruger ca. 70W. Det er næppe de 666 Mhz ekstra der gør den mere
> strømkrævende, så jeg er faktisk lidt overrasket. Jeg troede udviklingen gik
> i den anden retning.
>
> Mvh. Thomas

Horfor egentlig det?. Du har tilfældighvis ikke bemærket at moderne cpu
kun kan fungere med en ordentlig blæser på:-0. Hvergang du flytter en
bit går der en lille strøm, flere bit giver mere strøm. Effektforbruget
er lig strøm gange spændings,som giver varme, spændingen er ganske vist
faldet med fra 5 v i gamle dage til idag vist omkring 1.2 centralt i
cpu'en. Om den strøm der skal til for at flytte en bit er faldet er
sværere at sige(det er den nok)men det er i samme størrelsesorden som
spændingen. Til gændgæld ved vi jo alle at der bliver flyttet voldsomt
mange flere bit. Det du også skal regne med er at den større aktivitet
også afsætter afledt effekt i de sekundere dele som harddisk og
grafikkort.

--
Med venlig hilsen Poul-Erik Andreasen