Re: Sv: [MISC] OT - Strømforbrug

Poul-Erik Andreasen wrote:
> Du har tilfældighvis ikke bemærket at moderne cpu kun kan fungere
> med en ordentlig blæser på:-0. Hvergang du flytter en bit går der
> en lille strøm, flere bit giver mere strøm.

Faktisk kunne du med en superledende computer helt undgå denne
varme produktion i ledninger. Men du kan aldrig undgå at producere
varme når der slettes en bit. (1bit = kT/ln(2) så vidt jeg husker)

Men hvis det lykkedes nogen at lave en kvantecomputer, så skal
den kunne udføre en udregning reversibelt (x and y er fx. ikke
reversibel men (x,y) -> (x and y,x) er ), og så er der ikke nogen
varme produktion ved selve beregningen.

--
    No matter how fast light travels it finds *
    the darkness has always got there first,  *  Carsten Svaneborg
	     and is waiting for it.           *   zqex at risoe.dk
	-- (Terry Pratchett, Reaper Man)      *