RE: [MISC] CD tæller webside i luften

>Så, her er der bare tale om en "skalaforskel". Så er der vel masser af
>steder, hvor sandsynligheden for at fange er lig CDrom.

Nej, ikke en skalaforskel. En grundlæggende forskel. Skjult vs ikke
skjult i gerningsøjeblikket.

>Lad os tage tændstikker og ligthere. Masser af tændstikker og ligthere
>bliver brugt til påsætning af brande, optænding af bål på ulovlige steder,
>antænding af hashpiber, og rensning af herion. Meget få af disse
>lovbrydere bliver fanget. Udgifterne til påsatte brænde er meget store.

Påsætning af ulovlige brande: Ikke skjult.
Antænding af hashpiber, rensning af heroin:
Det er ulovligt at dykre hash i DK og at indføre
det i DK. En effektiv indsats vil således være at sætte ind hvor tingene
ikke foregår i det skjulte; Dyrkning, distribtion/transport, salg, osv
som må foregå helt eller delvist på åbent tilgængelige steder, når det
sker i stor målestok.

>Skal vi ikke have en afgift på tændstikker og lightere? Så kunne den
>betale udgifterne til påsatte brænde, narkomisbrugsbekæmpelse, osv.

Se ovenfor. Skjult vs. ikke skjult i gerningsøjeblikket.

>Hvis der virkelig er så meget kopiering af musik, så læg afgiften på
>original mediet. Musik RAGER MIG EN PAPAND, så hvorfor skal _JEG_ betale
>for det?

Og igen må jeg gentage mig selv:
En afgift på originalmediet rammer kun 1 gang. En afgift på kopimediet
rammer hver gang - udgiften for piratkopier er således ligefrem
proportional med antallet af piratkopier.

>Hvad er egentlig din interesse i det her Martin? Du virker ekstremt
>forhippet på at forsvare den afgift, når alle andre opfatter den som
>dum/uretfærdig? Er du musiker, eller hvad?

Ja kom, lad os atter en gang gå efter manden istedet for bolden.

Jeg er på din/jeres side; afgiften _er_ urimelig, og skal afskaffes.
Men der skal gode argumenter til, og ikke de klassiske "jeg skal betale,
og ih hvor er det synd for mig."
Hvis vi ikke griber dette ordentligt an fra starten, vil en blankmedie-
afgift forfølge os i al evighed, dvs også når skrivbare DVD'er kan
betales for menneskepenge, og ethvert fremtidigt digitalt medie.
Det vil jeg ikke have!
Betragt mig som ham der sliber jeres argumenter, før i bærer dem til
torvs i offentligheden. Hvis vi som interessegrupering kommer til at
fremstå som et bundt it-nørder, der kun kan se tingene fra deres egen
side, og ikke har kontakt med den virkelige verden, så har vi tabt på
forhånd.

Mit råd er (hvis der da er interesse for det, efter denne
mistænkeliggørelse af min person...):
Vi skal finde vores allierede; producenter af blankmedier (højere pris
må alt andet lige betyde mindre salg, omfanget af det mindre salg ved
jeg dog ikke noget om), Frihed 2000 (Kim Behnke har vist skrevet noget i
CW engang), utilfredse TeleDK kunder der fik stjålet taletid (problemet var at
TeleDK ikke kunne beskytte deres ejendom - fordelerboksene, og
den almindelige forbruger kom til at betale tyveriet. Denne sammen-
ligning synes jeg er mere oplagt at anvende end brækjerns- og tændstik
afgifter. Hvis musikbranchen ikke kan beskytte deres ejendom er det ikke
vores problem, ligesom det ikke burde være TeleDK kunders problem
at TeleDK ikke kunne beskytte deres ejendom.)

Martin

Martin A. Boegelund (sslug@sslug)
"Ich bin ein Penguiner!"