RE: [MISC] CD tæller webside i luften

>Jeg kan faktisk godt lide nogle af Hr. Martins argumenter.
>
>saa jeg taenkte paa nogle bedre exempler end dem der tidligere er kommet
>op med.
>
>Fjernsyn kan bruges til at se tv med uden at du har betalt licens.
>Det kan radio ogsaa med radio.
>Det er ulovligt, men det foregaar hjemme hos dig selv.
>
>Uheldigvis lige med tv er det saaledes at satelit selvskaberne er
>beskyttet med lov, ingen afgift, men lov, selvom experter fra dtu
>anbefalede folketinget at sige et firmaerne, krypter, krypter, krypter.
>I stedet gjorde de det ulovligt at have en dekoder.

> [...]

I økonomien er disse eksempler kendt som "The freerider problem";
En gruppe af mennesker betaler for et produkt (TV-licens, gadebelysning,
musik, eller lignende), som ikke-betalende også kan få glæde af, og
de ikke-betalendes brug af produktet kan ikke mærkes direkte ved at
der mangler en del af produktet hos de betalende. Der er således intet
der taler imod "freeriders", hvis ikke lige det var fordi deres illegale
brug ikke bidrager til indtjening, og de ærlige betalende så skal
betale mere.

En analogi i vores konkrete tilfælde vil således være en TV licens afgift
på strøm (anvendelsen af strøm er ligefrem proportional med anvendelsen
af TV, så afgiften bliver også proportional).
Dem der bruger deres strøm til at drive en blender eller lovligt TV-
kiggeri bliver også ramt af afgiften, ligesom folk der lovligt brænder
CD'er bliver ramt.

Jeg synes licens eksemplet er godt, og ligner CD-ROM situationen meget.

Martin A. Boegelund (sslug@sslug)
"Ich bin ein Penguiner!"