RE: [MISC] CD tæller webside i luften

>Fra: Martin Bøgelund <sslug@sslug>

>Det her mener jeg er hele sagens kerne.

Helt enig.

>CopyDan inddriver ved politisk hjælp afgifter
>fordi nogen ulovlig kopiere deres kunstneres
>værker.
>
>Da vi nu skal betale afgiften lige gyldig om
>vi kopiere Open Source cdrommer, tager
>backup, kopiere egen musik til eget brug
>eller sælger andres musik til andre.
>
>Hvor stor intention har folk så i at angive,
>når de skal betale afgiften under alle
>omstændigheder?

Det er der sikkert en masse sociologer der kan svare på.
Det er dog min fornemmelse at afgiften også skal underminere
den sociale accept af piratkopiering. Om det så virker efter
hensigten har jeg da ogsåminne tvivl om.

>Og dem som vitterlig piratkopiere i flere
>tusind eksemplarer skal nok finde
>afgiftsfrie måder, at anskaffe de blanke
>medier på.

Som jeg før har nævnt vil eventuelle piraters færden i de danske
landskaber med trailere fulde af blanke udenlandske CD'er hæve
sandsynligheden for at myndighederne bliver opmærksomme på
piraterne.

>Jeg tror faktisk idéen med afgiften ikke
>er at forhindre pirateri, men at give nogle
>danske kunstnere smør på brødet uden
>der reelt er berettigelse dertil.

Tja - Jeg boycutter dansk musik og blanke medier af selvsamme
grund.

>Og hvorfor får software- og pornoindustrien
>ikke også en afgift på blankmedier, som
>så kan give "skuespillerne" tøj på (de har
>jo åbenBART ikke råd til det).

Hehe. Jeg tror det skyldes at
1) software og pornoindustrien vil påføre sig selv et PR mareridt
ved at kræve penge af "uskyldige" kopister.
2) Softwareindustrien har lettere ved at beskytte deres produkter, og
at en stor del af deres indtjening ikke er på selve programmellet, men
på service og support.

Martin

Martin A. Boegelund (sslug@sslug)
"Ich bin ein Penguiner!"