Re: [MISC] CD tæller webside i luften

Fra: Martin Bøgelund <sslug@sslug>

> Dansk musik har en værdi - ellers ville den ikke blive købt eller
> kopieret overhovedet. Fordi musikbranchen skaber/sælger værdi og fordi
> musikbranchen har omkostninger, har musikbranchen også budgetter og
> økonomiske forpligtelser der skal overholdes, og sikkert også aktionærer
> der skal have udbytte.

Fordi en branche har svært ved at overleve,
kan jeg ikke se, at den skal oppebæres af
en urimelig afgift. Branchen må dø eller
indskrænke sig - det næste bliver vel at
vi skal betale en afgift til Microsoft hver
gang vi tænder for en pc fordi der er nogen
som har kopieret deres produkter og nu
går deres forretning ikke særlig godt
(længere).

> Hver gang der sælges en CD går pengene til disse udgifter. Jo færre der
> køber en CD, des færre er der til at dele udgiften.

Jo færre der er interesseret i musikken, des
færre penge burde den danske musikindustri
have.

Desuden har musikbranchen en stor del
af skylden for folks håndtering af musik.

Internettets og informationsteknologiens
muligheder er langt større end de på nogen
måder havde forestillet sig.

Men med alle midler forsøger de at holde
fast i de gamle afsætningskanaler og
koncepter for salg af musikernes værker.

Det er meget lidt af salgsprisen for en cd,
som rent faktisk tilfalder kunstneren, hvilket
branchen (og musikerne) selv er skyld i.

Mange musikere vil være kendte for enhver
pris, hvilket også afspejler sig i den andel
af en cd's pris de faktisk får mellem hænderne.

Det hele handler om at få en pladekontrakt
med et af de store selskaber, som har de
rigtige salgskanaler og marketingsbudgetter.

I dag er det muligt for kunstnere selv at
ligge musikken på en brændbar cd og
selv sælge den over Internettet for 40
kroner stk. hvilket giver en væsentlig
større fortjeneste pr. cd end hvis man har
en kontrakt med et pladeselskab.

Jeg håber også musikbranchen bliver
ramt af en Open Content bølge, hvor
musikerne kan komme ud og optræde,
samt sælge deres materiale selv eller
via billige salgskanaler.

CopyDan afgiften er direkte med til at
hindre sådan en mulig udnyttelse af
informationssamfundets nye muligheder.
Især når der kommer afgift på alle typer
lagringsmedier - hvis vi skalere det op
så kommer afgiften på en 30gigabyte
harddisk til at ligge på kr. 185,00.

Og hvorfor skal afgiften ligge på samme