RE: [MISC] CD tæller webside i luften

> Dansk musik har en værdi - ellers ville den ikke blive købt eller
> kopieret overhovedet. Fordi musikbranchen skaber/sælger værdi og fordi
> musikbranchen har omkostninger, har musikbranchen også budgetter og
> økonomiske forpligtelser der skal overholdes, og sikkert også aktionærer
> der skal have udbytte.

De burde selv beskytte deres produkt, det boer ikke vaere samfundets
opgave.

> [...]
> køber en CD, des færre er der til at dele udgiften. Piratkopiering
> medfører at der er færre der er med til at dele udgiften end der burde
> være. Folk der piratkopierer påfører således musikbranchen en form for
> udgift. Derfor kan man betragte det som rimeligt at pirater skal betale
> ad omveje. Den omvej der har den største
> (udgift for pirater)/(udgift for "uskyldige") rate
> er nu engang en blankmedie afgift. Og ja det er uretfærdigt, men kan
> vi være tjent med at staten blot ser måbende til mens der piratkopieres?

Ja, det kan vi. Hvis den sociale accept er at det er i orden at kopiere
cd'er, eller at begaa hustru mord, saa vil loven aendre sig saa den
afspejler flertallets mening.
Vi kan ikke vaere tjent med at flertallet i en befolkning er mere eller
mindre kriminelle. Hvis vi har en tynd lov, som det ikke koster noget at
overtraede, saa vil flere og flere goer dette, og love generelt vil blive
skadet pga. af dette, fordi love boer vaere noget som folk naturligt
opfatter som rigtigtigt, ellers vil de blive overtraadt.
Fx. spritkoersel, det er faldet, ved at aendre folks mening omkring det.
Det samme maa kunne goeres med cd kopiering, men at laegge en afgift paa
tomme cd'er vil have den modstte virkning.
Hvis jeg betaler afgift paa en tom cd, som gaar til kunstnerne, saa har
jeg jo betalt dem, og saaledes er det i orden at kopiere deres produkter.

ion++