Re: [MISC] Klage argumenter søges (syg hardware)

> Kan man acceptere at et splinternyt 160Mb/sek. SCSI system
> skal ned på 80Mb/sek. for at virke?

nej

> Har købt:
> 1 stk. Dual channel ultra160 scsi controller (66MHz, wide PCI).
> 1 stk. Ultra3lvd dual channel scsi disk kabinet
> 8 stk. Ultra160 scsi diske
>
> Der er tilsluttet 4 diske på hver scsi kanal.
>
> Alle komponenter er specificeret til ultra3/ultra160.
>
> ultra160 er et subset af ultra3 (op til 160Mb/sek).
>
> Når controlleren er sat til 160Mb/sek, varer det ikke
> ret længe før det går galt med en af de to scsi kanaler,
> hvorefter linux scsi driveren (aic7xxx) resetter controlleren
> og sætter hastigheden ned, og ned, og ned, til 20Mb/sek,
> [...]

Er det den officielle linux driver ??
ellers vil de sikkert slaa paa at det er linux. + det kan vaere at linux
driveren ikke er god nok.

> Det har været den samme halvdel af kabinettet det gik
> galt med hver gang, også når kablerne og/eller diskene
> blev byttet om.

det forstaar jeg ikke helt ??
Har du byttet om paa de interne kabler ??
Maaske er det stikkene ??
Eller en hardware fejl.

> Vi har prøvet at udskifte både controller, kabler og
> disk kabinet. Det hjalp ikke.

Generelt daarlig hardware eller daarlig driver
evt er 160 standarten for daarlig

> Forhandleren har foreslået at sætte bus hastigheden ned
> på 80Mb/sek. Så er der ingen problemer.
>
> Skal jeg stille mig tilfreds med det?

nej, hvis du har koebt udstyret saa det skal kunne koere 160 med linux,
saa skal det ogsaa kunne det.

> Hvilke argumenter har jeg for at kræve at kunne køre
> de 160Mb/sek på scsi bussen som de enkelte komponenter
> påstår at kunne?

At alle komponenter kan koerer 160

> Kan PCI bussen i det hele taget følge med? Det er et
> PCI slot med dobbelt hastighed, og dobbelt bus bredde.

Du kan jo selv regne det ud
66 mhz, og 64 bit pci
Dvs hvor gang overfoeres der 64/8 bytes * 66*10^6
omregn til MB

> De enkelte diske kan max. klare 40Mb/sek (yderst på
> skiven), og der sidder 4 på hver scsi kanal, så teoretisk
> set er 80Mb/sek. en flaskehals. Men der sidder også 16Mb
> cache på hver disk, som der sikkert kan skrives til meget
> hurtigt.

eller laeses ??

> Linux PC'en kører inn, som ikke er multithreaded.

Ved forhandleren det ??

> Alligevel skriver den hurtigere uden software raid, end
> med sw raid-5 på de 8 diske. I begge tilfælde skrives til
> en masse 2Gb cycbuffs som er spredt ud over alle diskene.

har i overvejet solid state diske ??

ion++