RE: [MISC] CD tæller webside i luften

Mnjae, den med at betale regninger passer ikke med de andre; det er ikke
en decideret straf, men en administrationsafgift, fordi du påfører
en virksomhed en ekstra udgift ved at betale for sent. Ellers er det
rigtigt.

>At alm. køre på vejen og betaler afgift er ikke en straf, de betaler og får
>en service stillet til rådighed. Men kører de derefter for stærkt så bliver
>det lagt EKSTRA afgift oveni, i form af en bøde til politiet.
>Men med CD-Rom'er ligger man afgiften oveni med det samme når folk køber den
>i en latterlig forudsætning om at nu skal de hjem og lave ulovlige kopier.
>Dermed laver man en kollektiv afstraffelse fordi man ikke udvælger en eller
>flere af de skyldige, man rammer ALLE!

Den rammer alle brugere af brændbare CD'er, ja. Men du kan slippe for en
afgift, du kan ikke slippe for en straf. Desværre er afgiften så dårligt
skruet sammen for private, at den eneste måde du kan slippe for afgiften
på, er ved ikke at købe brændbare CD'er.

>Det svarer til at så snart du sætter dig ud i din bil så får du en bøde af
>politiet fordi de forudsætter at du med det samme vil køre for stærkt.

Præcis! Du har forstået een halvdel af mit argument, det kniber lidt med
den anden: _Hvis_ det var lige så svært at finde fartsyndere som det er
at finde pirater, kunne man godt forestille sig at vægtafgiften blev sat
op med et beløb der svarer til samfundets udgifter til ulykker der
relaterer sig til for høj hastighed.
Men det _er_ nu engang ulige meget lettere at finde fartsyndere end det
er at finde pirater, fordi piratkopiering ikke foregår på et offentligt
sted - skjult vs ikke-skjult kriminalitet igen.

Martin

Martin A. Boegelund (sslug@sslug)
"Ich bin ein Penguiner!"