Re: [MISC] CD tæller webside i luften

On Sun, 10 Dec 2000, Michael wrote:

> [...]

Det er forståeligt. Men nu er CopyDan jo ikke musikernes
brancheorganisation.

> Kort sagt synes jeg de er dumme i hovedet. For som Claus har sagt tidligere,
> så dækker dette ikke DAD, Sanne Salomonsen og alle de andre store, men som
> regel de halvdårlige kunstnere der ikke kan sælge noget. Og så mener
> pladeselskaberne osv. åbenbart at det er vores kyld vi ikke vil købe dårlig
> musik og nu skal vi så betale for det alligevel uden at få adgang til
> musik'en eller en service til rådighed.

Du blander tingene sammen.

For det første kan musikkens kvalitet ikke måles i antal solgte plader.
Det svarer til at sige at Robinson Ekspeditionen er et af de bedste
TV-programmer, fordi en frygtelig masse mennesker ser det.

For det andet er det IKKE musikbranchen eller musikerne der opkræver denne
afgift. De er sikkert glade for den, men det er en detalje i denne
sammenhæng.

Problemet er en lovgivning, der tillader en mere eller mindre statslig
organisation at opkræve afgifter ud fra et sæt regler der er mindst 5 år
for gamle.
CopyDan laver jo meget andet end at opkræve CD-afgifter. De opkræver også
afgifter på video- og kassettebånd. Og forfattere skal jo også have noget,
når man kopierer fra deres bøger.

Jeg tror vi kommer til at se flere åbenlyst forældede og urimelige
afgifter. Lovgivningen kan ikke følge med.

Den eneste vi kan gøre, hvis vi vil tages seriøst, er at gøre opmæksom på
at CD-afgiften er meget urimelig og rammer mange andre end oprindelig
tiltænkt, og det på et sagligt grundlag.
Og det indbefatter ikke at skyde på musikere eller pladeindustrien. De har
faktisk ikke meget med sagen at gøre.

/kristian