Re: [MISC] Klage argumenter søges (syg hardware)

Frank Damgaard skrev:

> Men du har øjensynlig til dels fundet fejlen.

Disk kabinettet?

> SCSI er jo specifiveret ved kabeltyper, længder og antal tilkoblinger.
> Dette samt enhederne der tilkobles har også indfyldelse på kvaliteten
> af signalet.

De 8 hot-plug diske går direkte ind i et backplane, og de stik der
sidder bag på kassen sidder formentlig også direkte på backplanet.

Der er 4 high density LVD stik bagpå, 2 i midten, som sluttes direkte
til controlleren via hver sit 1/2m lange LVD kabel. (LVD standarden
tillader kabler op til 12m).

De to andre stik bagpå er til evt. at føre videre til andre
kabinetter. De har auto terminering. Men vi har prøvet at
sætte LVD terminator plugs på. Det gjorde ingen forskel.

> Jeg vil være lidt bekymret over at netop en disk mere i det ene kabinet
> har denne virkning.
> For det må betyde at signalet ikke er for god i forvejen.
> Det kan være kablet der ikke er for god, enehederne der ikke helt
> overholder specifikationer mv.
> Det kunne måske også være noget med det andet kabinet, de eksterne stik
> eller måske strømforsyningen.

Fejlen forsvandt ihvertfald ikke af, at alt, undtagen diskene er
blevet udskiftet.

> Om ikke andet må forhandleren da være bekymret over at have solgt en
> løsning der ikke helt virker efter hensigten ?

Ja. Forhanleren bor langt væk, og da fejlen ser ud til at
være generel, kan de jo bare teste hjemme hos sig selv på
noget udstyr magen til. De plejer dog at sælge systemet
med et raid personality modul som kun kan klare 80Mb/sek.

Jeg tror at jeg er nået frem til at ville sige:

Alle dele er specificeret til at kunne klare 160Mb/sek.

Da de ikke kan det, er der en fejl som skal findes, før vi
kan tale om evt. at acceptere at nøjes med de 80Mb/sek.

Teknisk set tror jeg på at der er brug for de 160Mb/sek.,
hver gang kernen laver en sync, for jeg kan se på
disklamperne at de med hyppige mellemrum bliver aktive
samtidig, og så er det med at få tømt bufferne så hurtigt
som muligt, og da der er 16Mb cache på hver disk, kan de
sagtens modtage mere end de 40Mb/sek. som de enkelte diske
er i stand til at skrive yderst på en skive.

--
torben fjerdingstad        | GNU/linux-2.4.0-test5
sslug@sslug        | This email does not contain any patents (I hope)