Re: [MISC] CD tælle r webside i luften

----- Original Message -----
From: "Martin Bøgelund" <sslug@sslug>
To: <sslug@sslug>
Sent: Tuesday, December 12, 2000 8:23 AM
Subject: RE: [MISC] CD tælle r webside i luften

>Ja, men du kan bare ikke bringe bilafgifter ind i billedet, fordi
>bilafgifterne gaar til daekning af:
>slid paa veje
>slid paa miljoet
>der er afgift paa benzin ja, men det er til daekning af slid paa miljoet
>og veje. Desuden gaar afgiften til samfundet, ikke til en privat
>virksomhed.

Afgifter er som rgele noget man får noget til gengæld for.
Faktisk kan jeg ikke finde en eneste afgift hvor du ikke får noget til
gengæld.
Vægtafgift = Du får lov til at køre på offentlige veje
Grømafgift = Du får lov til at forurene
osv.

Bøder er en afgift man ikke får noget for.
Og i tilfælde af CopyDan afgiften får vi ikke noget til gengæld af nogen
art. Ergo må vi jo opfatte den som en bøde. Og når man ydermere tænker på at
den er tænkt til at skulle ramme piraterne så er det jo endnu tydligere at
det er en bøde.

Man kan kalde det bøde, afgift, en pris, gebyr eller noget andet men det
laver ikke om på hvad det er. En straf som skulle ramme cd pirater. Det er i
hvertfald den officielle historie. Den reelle historie er nok nærmere at
CopyDan har fundet en mulighed for at få nogle flere penge og så udnytter de
den. Staten er bare så uvidende at de ikke gør noget ved det.

>_Hvis_ vi betragter CD-ROM afgiften som en straf (jeg betragter det ikke
>som en straf, idet det er en afgift og ikke en bøde),

afgift, bøde whatever. Der er bare forskellige ord for at man skal betale x
antal kr.
Men en bøde er noget man bliver straffet med. Straffen går på at man skal af
med penge uden at få noget for dem.
Det passer jo meget godt med CopyDan "afgiften".

- Michael