Re: [MISC] IExplorer vs. Netscape

Fra: Jeppe Liisberg <sslug@sslug>

>Samtidig laver jeg HTML og web-design, og oplever en klar
>overlegenhed i IExplorer mht. visning og fortolkning af mine
>sider. Jeg synes det er væsentligt nemmere at programmere til
>IEx end til Netscape, og flere af mine venner er enige med
>mig.

Det første du skal gøre med dine sider, er at
kontrollere, at de overholder HTML-standarden,
hvilket kan gøres på http://validator.w3.org

>Er det rigtigt at jeg fornemmer en vis skepsis overfor den
>gratis IExplorer og hvad skyldes det?

At den ikke er Open Source (som du jo så
godt kan lide). Er ikke så interesseret i overholdelse
af standarder, men det gælder også i en hvis
udstrækning Netscape.

>Kan man få IExplorer til linux?

Nej

>Og så lige til sidst: Hvad findes der egentlig af browsere til
>visning af grafisk layout(udover IEx og Netscape)?

Mozilla (Open Source projektet omkring Netscape:
  http://www.mozilla.org/

Opera (som koster penge)
  http://www.operasoftware.com/

Konqueror (en del af brugergrænsefladen KDE2)
  http://www.kde.org/

Hvis du har en ældre udgave af KDE, kan kfm
også bruges i en snæver vending.

Hvis du overvejer, at blinde også skal kunne
forstå dine sider, så prøv at benytte Lynx på
dem - den er rent tekstbaseret.

Der findes også en række mindre special
browsere, men de ovennævnte er nok også
dækkende.