Re: [MISC] IExplorer vs. Netscape

Hej Jeppe,

Det følgende skal ikke forstås personlig, selv om det godt kan lyde
sådan. Nu er du advaret :-)

On Wed, 13 Dec 2000, Jeppe Liisberg wrote:

> Linux er for mig rimeligt nyt, jeg har arbejdet med det et par
> måneder nu. Og jeg er helt vildt begejstret for ideen om
> opensource og hele samfundet bag (eks. sslug).
> Samtidig laver jeg HTML og web-design, og oplever en klar
> overlegenhed i IExplorer mht. visning og fortolkning af mine
> sider. Jeg synes det er væsentligt nemmere at programmere til
> IEx end til Netscape, og flere af mine venner er enige med
> mig.

Det er lige præcis det der er problemet:

MAN PROGRAMMERER IKKE TIL EN BESTEMT BROWSER MAN PROGRAMMERER I ET BESTEMT
SPROG (html,javascript etc)

Det er folk som dig og dine venner der sammen med hele den store flok af
computerignorante såkaldte webdesignere kaster sig ud i M$ Frontpage og
lignende skod wysiwyg programmer. Programmer der er mere eller mindre
designet til at underminere standarderne på nettet. M$ vil gerne
kontrollere internettet (se f.eks. deres .NET strategi som man lidt
polemisk kan kalde en endlösung). Enhver der laver en resource på
internettet der kun virker med M$ hjælper dem og er dermed med til at
ødelægge selve tanken bag internettet.

> Jeg har nu to spørgsmål:
>
> Er det rigtigt at jeg fornemmer en vis skepsis overfor den
> gratis IExplorer og hvad skyldes det?

At folk tror at hvis en side virker med IExplorer er den helt iorden.
Enhver der laver sider til internettet bør checke dem med
validator.w3c.org
IExplorer er ikke i sig selv et problem, det er dem der laver sider TIL
den som er problemet.

> Kan man få IExplorer til linux?

Den findes til Unix, men da der ikke er adgang til kildekoden kan den ikke
porteres til linux uden hjælp fra M$ (og fra den kant har man vist aldrig
set andet end indirekte hjælp, læs: når de træder i spinaten begynder folk
at overveje alternativer)

> Og så lige til sidst: Hvad findes der egentlig af browsere til
> visning af grafisk layout(udover IEx og Netscape)?

IExplorer og Netscape er IKKE designet til GRAFISK layout, men derimod til
hypertekst, som netop er karakteriseret ved et LOGISK layout.

Hvis du se grafisk layout så skal du se på PostScript
(GhostView) eller Acrobat (til pdf filer)

Undskyld hvis jeg lyder lidt bidsk, men lige præcis manglende overholdelse
af standarder for websider er måske det største problem idag. Jeg vil tro
at henved 90% af alle sider indeholder større eller mindre fejl. Det kan
gå ved private sider men at offentlige institutioner og
erhversvirksomheder vil være sådant et makværk bekendt fatter jeg ikke og
det irriterer mig en del

Med venlig hilsen
Sune