Re: [MISC] IExplorer vs. Netscape

> Jeg kan godt se din pointe, og jeg vil gerne understrege at
> jeg _ikke_ bruger wysiwyg som frontpage, af samme grund som du
> nævner.

Rart at høre :-)

> Men min pointe er bare at jeg gerne vil lave noget på nettet,
> som er en lille smule indbydene, rart at se på, og jeg vil
> gerne have nogenlunde kontrol med indholdets visning. Men hvis
> jeg f.eks. skriver WIDTH="4", finder netscape ret ofte på af
> vise en ganske anden bredde, og det har jeg lidt svært ved
> dels at forstå, dels at acceptere. Det samme sker med nested
> tables, netscape viser tit de mærkeligste ting - eller slet
> intet!
> Du har ganske ret i at jeg bør sætte mig ind i HTML 4.01
> standarden, og det kan da være at jeg forstår det bedre
> [...]

Alle eller næsten alle browsere har deres små (og store) problemer. I
forbindelse med "WIDTH="4", så kan det jo skrives mange steder, i
forbindelse med tabeller, så er det kun for selve tabellen at du kan sætte
den værdi - du kan ikke for hverken rækker eller for tabel celler. Hvis du
vil lave sådan noget så skal du vist nok over i CSS (Style Sheets), men jeg
er ikke sikker - jeg har ikke rigtigt brugt CSS endnu.

> Jeg kendte faktisk ikke til validator.w3c.org før nogen
> postede det her igår, og jeg glæder mig ligefrem til at få
> tjekket alt mit lort og få det rettet på plads og se hvad der
> sker!

Du vil med garanti få en temmeligt lang liste over fejl :-)
De fleste fejl vil sandsynligvis være rimeligt simple, en (AFAIK) meget
almindelig mangel er "ALT" tags - alle billeder skal have sådan en.

> Det kan jeg godt forstå, og det skyldes nok (delvist) 2 ting:
> Den organisatoriske verdens manglende evne til at promovere
> sig selv og sine synspunkter (bla. tror jeg ikke der er
> særligt mange der kender til validatoren).

Det er i høj grad MS og Netscape der har været med til at udvikle disse
standarder, så de burde jo understøtte dem, i stedet har de gentagende gange
implementeret halvdelen + en masse proprietære tags, i stedet for at bruge
energien på at implementere hele standarden.

Du kan evt. tage et kig på http://www.webstandards.org/ og/eller på
http://www.anybrowser.org/ (reelt: http://www.anybrowser.org/campaign/).

/Jørgen Ramskov