Re: [MISC] IExplorer vs. Netscape

On 14 Dec 2000, Ole Tranberg wrote:

> Ville det ikke være væsentlig lettere for alle, hvis browserne læste
> koden, og gjorde præcis som koden viser. Og derved kun kunne vise
> korrekt kode.
> Sådan fungerer alle andre fortolkere (hvis det er det rigtige ord
> her?).

Det er nu en sandhed med modifikationer. Hvis man nogensinde har siddet
med et komplekst program som kører på flere forskellige platforme vil man
opdage hvor forskellige fortolkere faktisk er. Her på stedet har vi et
fortran program som kører under Cray,AIX,HPUX,Linux og Tru64(Digital) mfl.
Hvergang programmet bliver oversat med en ny fortolker bliver der opdaget
små og/eller store fejl som de andre oversættere bare har "improviseret"
hen over. Særligt IBM's fortolker sluger stort set alt (og giver noget
"fornuftigt"), mens Compaqs synes mere striks.

Faktisk er dette en kendt sag fra andre sammenhænge. Jo mere en kode
bliver porteret, jo mere korrekt bliver den (det er derfor rart at vide
at Linux kan køre på så mange arkitekturer).

> Jeg gad nok se hvad der kom ud af mine ting, hvis alle mine andre
> fortolkere "gættede" på hvad jeg mener - i stedet for bare at fortælle
> mig at der er noget galt. Her tænker jeg på alt, lige fra C, C++,
> Perl, LaTeX osv.

Det sker faktisk uden at du ved det (har du aldig oplevet Latex fortælle
at den lige satte et ekstra tegn ind for at opfylde syntax'en?

> Det er lige akkurat det jeg mener - hvis browserne kun kunne vise
> korrekt kode, så ville vi også være ud over browsernes forskelligheder
> (sådan nogenlunde da).

Jeg er enig med målet men tror altid det vil være et mål snarere end en
realitet..

Sune