Re: [MISC] IExplorer vs. Netscape

"Emil S. Hansen" <sslug@sslug> writes:

> Her er et lille tip: I IE aktiveres dropdown menuen, så trykker du på
> det første bogstav i den "option" du gerne vil vælge, og vups, så er du
> tæt på.

Det gør det jo ikke mere overskueligt hvis der er en lang liste af
valgmuligheder, og jeg ikke lige ved hvad min valgmulighed starter
med. Et eksempel i den retning er hvis jeg går ind på IBMs side med
produkter til software udvikling (http://www.ibm.com/software/ad). Her
får jeg en liste der er lidt lang (generaliser selv passende) og jeg
har ingen anelse om hvilket startbogstav jeg skal vælge for at se om
de har en SML oversætter.

> Det er det der koster. Det koster væsenligt mere at udvikle og
> programmere den logik der skal til at gætte hvad brugeren vil, end det
> koster at udvikle et system hvor brugeren kun kan vælge "gyldige"
> muligheder.

Det kan da ikke passe ... og nej, det kan det ikke. Et hurtigt opslag
i Knuth, The Art of Computer Programming, Bind 3, afsnittet om søgning
(i introduktionen!) beskriver en teknik der hedder Soundex. Så det er
bare at gå i gang :-) Soundex giver en liste af ord der ligner det
indtastede. Så kan brugeren jo vælge blandt dem eller indtaste et
andet ord. [Jeg tror rent faktisk ikke at Soundex er præcis det man
ønsker sig, men det er tæt nok på. Min pointe er at datalogien ikke
eksisterer for at servicere sig selv --- man kan faktisk godt som
praktiserende programmør få en del ud af at kigge i bøger om
algoritmer og den slags.]

--
Henning Niss - sslug@sslug - http://www.diku.dk/~hniss/ - PGP:9751CE7F