Re: [MISC] "Bedste backupsystem"

On Tue, 12 Dec 2000, Kaare Rasmussen wrote:

> Er der nogen der har en mening om hvad man skal investere i til sin
> backup? Der er
> - DAT,
> - DLT,
> - en harddisk,
> - hvad med skrivbare DVD'er, er de snart til noget
>
> Behovet er vel i starten et par GB, men det vokser med tiden.

Hvis du (lige som jeg) er glemsom, så gider du ikke have en backup, hvor
du selv skal huske nogetsomhelst. Det skal ikke være noget med at skifte
data-medie, men skal det skal bare køre.

Du vil gerne have incremental backup og du vil gerne have at filerne er
nemme at accesse. Altså ikke noget med at spole frem og tilbage.

Prismæssigt pr. GB backup må det ikke overstige prisen på harddiske
væsentligt. Sikring mod brand må dog godt koste lidt ekstra.

Løsning:

Automatisk backup: Brug cron og rsync til at kopier data fra een
harddisk til en anden.

Incremental backup og nem adgang til filer: Benyt
http://www.sslug.dk/emailarkiv/perl/2000_08/msg00061.html

Sikring mod brand: Sæt backup-harddisken i en anden maskine. Placer
maskinen på en anden fysisk lokation. Tilslut ADSL.

Prismæssigt ligger denne løsning i på samme niveau som harddiske.
Sikringen mod brand kan gøres billigt, hvis du kan overtale nogen med ADSL
til at "bytte" backup-server: Han hoster din og du hoster hans.

> Endvidere - er der nogen der ligger inde med et par shellscripts (eller
> Perl eller ...) til at lave en fornuftig rotation med full / incremental
> backup?

Rotation er ikke indbygget i oventnævnte perl-script, men er en triviel
udvidelse.

/Ole
--
Ved du nok om softwarepatenter?