Re: [MISC] www.microsoft.com nede!!

On Tue, 11 Sep 2001, Peter Toft wrote:

> jeg synes også www.microsoft.com nede var uden relevans.

Lad mig forsøge (kort) at forklare hvorfor jeg synes www.microsoft.com
nede kunne have været en relevant tråd;

Microsoft er i øjeblikket igang med at forsøge at overbevise verden om at
fremtiden ligger i "services" og at "leje sine applikationer". Det er en
vision der i sig selv lyder harmløs/OK, indtil det går op for een at deres
vision kun i _meget_ begrænset omfang levner plads til software der er
udviklet uden for en virksomheds regi. Hermed store dele af OSS. De er
igang med at forsøge at overbevise verden om at ens software behov kun kan
dækkes af kommercielle enheder der spiller med på Microsofts "ASP model".

Bemærk; selv hvis jeg udvikler lækker software, vil det ikke hjælpe, hvis
flertallet af computerbrugere kun vil acceptere en model der hedder
"software skal leveres af en stor virksomhed, der bedst ved hvad jeg vil".
For, jeg er ikke en stor virksomhed! Med den rette indoktrinering af hr og
fru jensen, vil man aldrig nå så langt som til at overveje min software,
men simpelthen stoppe ved punkt 1; "Udbydes af anderkendt ASP".

Givet at Microsoft har haft stor succes med at indoktrinere "branchen" i
al almindelighed, er der, IMHO, store chancer for at de får "lært" folk
det.

Men, een af deres grundpiller er "anytime, anytime, on any device". Og,
hvis det skulle vise sig, at de ikke kan noget så simpelt som at holde
forsiden af et website i luften 24/7, hvordan skal de så kunne køre 24/7
på deres ASP model? Hvis jeg kan dokumentere at de _ikke_ kan køre 24/7 på
et simpelt website, så kan jeg måske bruge det til at overbevise folk om
andre ting jeg finder negativt ved deres .NET og ASP modeller.

Det er ikke, som jeg ser det, blind Microsoft bashing, men et spørgsmål om
et forsvar imod hvad jeg opfatter som et af deres farligste angreb hidtil
på den underliggende model for og opfattelse af software.

Bemærk også, at de allerede nu er ved at lære folk at http serveren ikke
er vigtig; web services er vigtige - og det (i deres ord) kan man kun med
MS + IIS - Linux og Apache kan ikke. (Folk æder den slags!).

Det er muligt at det snarere skulle have været en observation på
itpolitik, men tråden startede på misc, og der hører den måske hjemme.

Mads

The Microsoft Dictionary

           multi-platform: Works with both Windows NT Workstation and
                           Windows 2000 Professional.