Re: [MISC] hvilke banker bruger _IKKE_ BEC?

Anders Melchiorsen wrote:

> Det er på den måde man får programmer der kun kan køre som root og som
> laver filer ved navn "/C:\WINDOWS\...". Optimalt er det ikke.

Man _kan_ lave filer med sådanne navne under Java, hvis man
absolut vil. Men hvis man manuelt vil konstruere pathnavne,
kalder man normalt Java bibliotekerne for at finde ud af
hvad pathseperatoren er. Intet i Java lægger op til at man
skal lave navne a-la "/C:\WINDOWS\...", og alle Java-leverandører
gør opmærksom på, at man skal bruge Java bibliotekerne til
dette for at få kode, som kører alle steder.

At give bankens closed-source system læse-skrive rettigheder
til filsystemet er i sig selv en sikkerhedsrisiko. Og slet
ingen begrænsninger på hvad der kan gøres er en voldsom
sikkerhedsrisiko - banken kan f.eks. høre hvad der bliver sagt
i lokalet, hvis der er en mikrofon tilsluttet systemet.
Men her er det let at sætte begrænsninger op i Java, så
bankens lukkede kode ikke kan gøre andet end hvad man har
givet den lov til.
Se: http://java.sun.com/j2se/1.3.0/docs/guide/security/permissions.html

Jeg leger selv med et stort Java projekt (www.jboss.org) på
over 200K linier. Her er der ingen, der bekymrer sig om
hvilket system det køres på - det kører ganske enkelt ens
på alle systemer. På mailinglisterne stilles langt flere
(men ikke mange) spørgsmål om hvilken Java-leverandørs
produkt man bruger, end hvilket OS det kører under.

Ole Husgaard.