Re: [MISC] lyd optager

On Mon, 24 Sep 2001, Thomas soerensen <sslug@sslug> wrote:

> hej folkens er der noget af jer der har en wav optager og en
> ogg enkoder jeg skal se om min braille lite kan haantere det

Hvis du mener analog -> digital optagelse fra dit stereoanlæg
bruger jeg selv 'wavr'. Den er en del af en debian-pakke der
hedder wavtools, den findes sikkert også som rpm. Jeg bruger
den cirka således:

    wavr -f <wav-fil> -r 44100 -c 2 -d 16

for at omdanne f.eks. mine gramofonplader til wav-filer

Der findes også en program der hedder 'gramofile' som skulle
gøre det samme, men mere automatiseret. Du må søge lidt og se
om du kan finde dem til din distro.

Ogg-encoder ligger hos mig i pakken vorbis-tools - den hedder
'oggenc'.

Jeg kan lige benytte lejligheden til at supplere mit tidligere
svar til dig vedr. Lynx og Den Blå Avis: I stedet for at gå ind
i opsætningsmenuen og ændre User-agent, kan du definere den
direkte fra kommandolinjen som f.eks.:

	lynx -useragent=Mozilla/4.76

Hvilket er lidt nemmere.

Jeg burde have tænkt på denne mulighed - Lynx har 121
kommandolinjetilvalg, hvilket må være en kandidat til
verdensrekorden for dette! ;)

vh.

Morten