Re: [MISC] Hvorfor dropper Jyske Bank deres IT-nichekunder?

On Thu, 27 Sep 2001 15:17:28 +0200, Claus Sørensen - DKUUG wrote in
<sslug@sslug>:

> Til Direktionen (via direktionssekretæren)
> Afsender rettet, så den er korrekt (sslug@sslug). Beklager fejlen.
> Kopi til SSLUG IT Politik, DKUUG Bestyrelse og DKUUG Standard
> Igennem de seneste to år har IT-folk (primært fra Linux-samfundet
> herunder SSLUG med ca. 6000 brugere) anbefalet Jyske Bank pga., at
> jeres internetbank fungere med andre browsere end Microsofts Internet
> Explorer.
....<snip>

Jeg har også henvendt mig (til webmaster) for at høre hvad det var, der
foregik. Jeg indfletter svaret længere nede. Læg mærke til at det er de
sædvanlige lamme undskyldninger om at man ikke kan understøtte enhver
"eksotisk" kombination af styresystem og browser. Den der med Netscape 1.0
bliver sjovt nok hevet frem hver gang de her folk føler sig lidt presset.

----------SVAR FRA WEBMASTER, JYSKE BANK----------

Politikens udlægning er ikke helt dækkende, men desværre er der noget om
snakken.
Når det gælder HJEMMESIDER, inddeler vi browserne i tre klasser: perfekt,
læsbar og ikke understøttet. Det nye er, at vi ikke længere vurderer at det
er realistisk at optimere "perfekt" til andet end de mest dominerende
kombinationer af browser/styresystem - det vil i øjeblikket sige IE5+/Win
95+. Alle browsere med frames og javascript skal give læsbare/brugbare
resultater, men vi kan ikke garantere fuldstændig lydefri opførsel mht.
bl.a. layout. Det hænder stadig, at vi får besøg af en bruger med Netscape
1.0, men uden frames og javascript går det altså ikke hos os.
Når det gælder JYSKE NETBANK (som bruger en anden teknologi end vores
nuværende og fremtidige hjemmesider), så er det stadig et mål for os at være
så browser- og platformsuafhængige som overhovedet muligt. I princippet
burde alle med frames, SSL, cookies, java og javascript kunne køre Jyske
Netbank, men virkeligheden har ganske ofte vist sig ikke at leve op til
teorien... På Mac kunne man fx gennem længere tid af tekniske grunde ikke
bruge IE (!) (dette er muligt nu), som ellers er totalt dominerende også på
denne platform.
Desværre er vi nødt til at vende hver femøre, når vi udvikler. Fx har vi
indtil videre helt droppet WAP pga. manglende udbredelse - det siger vist
noget om, hvor mange ressourcer der kan sættes ind på at få alt til at virke
perfekt på "eksotiske" kombinationer af browser/platform. Hidtil går det
heldigvis meget godt - og jeg kan forsikre dig om, at hvis servicen bliver
ringere med årene, så er det ikke med vores gode vilje, men ud fra simpel
økonomisk nødvendighed.

----------SVAR FRA WEBMASTER, JYSKE BANK----------

--
Med venlig hilsen / Best regards