mandrake 8.1

Jeg er jo normalt en tilfreds mandrake bruger, men
jeg havde altså lidt problemer med at installere mdk 8.1
på min bærbare i går.

Den vile ikke genkende mit netværkskort under installeringen.
Så jeg kunne ikke konfigurere netværk. Og jeg kunne
heller ikke få lov at lade være når jeg først var begyndt
så jeg geninstallerede. Virker lidt uigennemprøvet at returfaciliteter
ikke virker.

Da jeg fik bootet mit nye system, kunne den stadig ikke finde
netkortet. Ja, den kunne ikke finde pcmcia-systemet.
Kiggede i kerne og fandt ud af at kernen var oversat
uden pcmcia-støtte, hverken fast, eller modulært.

genererede ny kerne med pcmcia-støtte, men den kunne ikke
boote, pga nogle fejl jeg vist selv havde lavet.
Fik ødelagt min kerne. Geninstallerede et anbefalet system.

Der er ikke kildekode til kernen i anbefalet system.
rpmdrake kunne ikke finde kildekodepakken til mig.
Måtte installere med rpm -i . Rpmdrake bruger
iøvrigt samme knap til at installere ellere slette pakker.
Noget forvirrende og farlig, synes jeg.

Fik lavet ny kerne, og også oversat pcmcia-modulerne.
Herunder fik jeg generetet cardmgr og cardctl som ikke var
installeret i forvejen (SVJH). Hvis cardmgr og cardctl
ikke er tilstede er der ingenting i pcmcia der vil fungere,
så jeg undrer mig over at mdk slet ikke understøtter bærbare?
Det kan også bare være at mdk 8.1 ikke genkender min pcmcia-
controller og derfor ikke installerer pcmcia-support.

Fik bootet ny kerne der kunne lidt pcmcia men stadig ikke noget ethernet-kort.
Fandt ud af af gammel kerne kunne finde ud af
at kigge efter pcmcia. Fandt ud af at PCIC parameteren
manglede i /etc/sysconfig/pcmcia - den skulle være sat til i82365
Det er vist noget med at der er kommet en anden valgmulighed.
Nåh, så ville kernen finde eth0! endda den originale kerne.

Opsætningen af internetforbindelsen var også bøvlet.
netconf kunne ikke finde ud af det. Der manglede bla
information om pcmcia-drivere. Og der var ikke installeret
nogen dhcp-klient, fordi der ikke var lavet netværkskonfiguration
under installeringen. Men nu kører det...

Hilsen
Keld