Re: [MISC] Morsom fejl

Poul-Erik Andreasen <sslug@sslug> writes:

> Peter man kan altså ikke tvinge folk til at lære noget, det er

Selvfølgelig kan man ikke tvinge folk til at lære noget. Det er derfor
folk giver op over for linux, netop fordi de ellers skulle tage sig
sammen og lære noget.

Med linux kommer man ingen vejne uden at lære noget, tilgengæld lære
man meget. Man bliver tvunget til at yde før man kan nyde. Tilgengæld
lære man en hel del anvendeligt andre steder ved at skulle løse et
lille problem. (Har man først en gang travet sig gennem manualen til
sendmail, så er det meget lettere næste gang[0])

Indlæringskurven ser således ud:

v|    *
i|   *
d|  *
e| *
d|*
-+------
 |   tid

Med GUI'er hvor man bare klikker sig rundt indtil det ser ud til at
virke er det ofte muligt at finde den rigtige afkrydsningsboks uden
nogen konkret viden. Man kan overveje om konkret viden hjælper en til
at finde selve boksen eller til kun at afgøre om man har fundet den
rigtige boks.

Man kan klikke rundt, men opnår ikke nogen mere grundlæggende viden om
systemets opbygning end hvor afkrydsningsboksene er
placeret. Indlæringskurven for GUI-systemer ser således ud:

v|              ******
i|         *****
d|     ****
e|  ***
n|**
-+--------------------
 |                 tid

Hvis man let kunne tvinge folk til at lære noget nyt, så ville det
ikke være noget som helst problem at smide linux på alle computere i
en virksomhed. Men den interlektuelle udfordring i den stejle
indlæringskurve er for skræmmende for folk.

Før folk flamer mig for at være elitær[1]:

Der er mange der, ifølge dem selv, stiller mange dumme
spørgsmål. Mange af disse spørgsmål er for mig heller ikke svære, men
pointen er at de ikke ville stille spørgsmålene, hvis de ikke fandt
den interlektuelle udfordring interessant. Ellers ville de bare have
været blevet ved deres Windows-maskine hvor de kan undlade at lære
noget nyt hver uge.

0) Både hvis man stadigvæk bruger sendmail, men også hvis man lærte at
   postfox er bedre.

1) Jeg er elitær! Ovenstående var bare ikke elitært ment...

                                -- Allan Olesen på dk.edb.system.unix