Re: [MISC] File + Application Server

"Martin Christensen" <sslug@sslug> skrev i en meddelelse
news:sslug@sslug

> Du får nok pokkers svært ved at finde et bundkort til en sådan slidt
> gammel Pentium, der understøtter UDMA 100, så det vil jeg bestemt ikke
> satse på.

Først tak for dit gode svar !!!
Martin jag havde tængt på at sette en PCI UDMA 100 RAID controler i maskinen
ikke et nyt bundkort med UDMA 100 RAID, det findes ikke mere til den
"størrelse" procerrore :)

> Hvad de øvrige krav angår, vil jeg nok anbefale, at du sætter masser
> af RAM i. Hvis du kan cache de mest brugte 300 MB til alt det der
> FPS-gejl, så skulle du i princippet slet ikke have brug for så hurtige
> diske. Det er stadig flere størrelsesordener hurtigere at læse fra RAM
> end fra selv de hurtigste menigmanddiske, så hvis du sparer for meget
> på maskinens RAM, vil den nødvendigvis blive temmeligt langsom.

Det har du meget ret i !

> [...]
> lige en lille sag med harddiskene: hvis du har planer om, at der
> konstant skal læses en masse data fra forskellige steder på diskene,
> så som samtidig brug af flere krævende programmer vil medføre, så vil
> du få anseelige problemer med harddiskene som flaskehals, da IDE blot
> læser data efter køprincippet. SCSI kan håndtere disse situationer
> meget mere intelligent. Hvis dog du kun regner med at skulle håndtere
> nogle Counter-Strike-klienter og den slags gejl samt en enkelt
> webserver, bliver det nok ikke det store problem.

Ja, SCSI controlere er bedre på den front!. Jeg har besluttet mig til, at
der under ingen omstendigheder skal kørers nogen form for tynde-klienter på
mod denne server, det bliver en ren filserver !!!

(John =;-)