Re: [MISC] Morsom fejl

Peter Makholm wrote:

> Selvfølgelig kan man ikke tvinge folk til at lære noget. Det er derfor
> folk giver op over for linux, netop fordi de ellers skulle tage sig
> sammen og lære noget.
>
> Med linux kommer man ingen vejne uden at lære noget, tilgengæld lære
> man meget. Man bliver tvunget til at yde før man kan nyde. Tilgengæld
> lære man en hel del anvendeligt andre steder ved at skulle løse et
> lille problem. (Har man først en gang travet sig gennem manualen til
> sendmail, så er det meget lettere næste gang[0])

> [...]

Det der er forkert. Man har ikke ervervet viden fordi man har
gennemtravlet et hav af bøger og manualer på kort tid. Det
betyder ikke at det er unødvendigt eller en dårlig ide. Det kan
være en forudsætning at gøre sig bekendt med en stor mængde
information for at opnå insigt/viden, men selve
indsigten/viden/indlæringen, kommer ikke med det samme.
Inlæringskurven for linux ser sådan ud

 v|         *
 i|         *
 d|        *
 e|     * *
 d|* * *
 -+------
  |   tid

> Med GUI'er hvor man bare klikker sig rundt indtil det ser ud til at
> virke er det ofte muligt at finde den rigtige afkrydsningsboks uden
> nogen konkret viden. Man kan overveje om konkret viden hjælper en til
> at finde selve boksen eller til kun at afgøre om man har fundet den
> rigtige boks.
>
> Man kan klikke rundt, men opnår ikke nogen mere grundlæggende viden om
> systemets opbygning end hvor afkrydsningsboksene er
> placeret.

Lige så lidt som man for indsigt/viden om systemet ved at læse
manualer

Indlæringskurven for GUI-systemer ser således ud:

> v|              ******
> i|         *****
> d|     ****
> e|  ***
> n|**
> -+--------------------
>  |                 tid
>

> Hvis man let kunne tvinge folk til at lære noget nyt, så ville det
> ikke være noget som helst problem at smide linux på alle computere i
> en virksomhed. Men den interlektuelle udfordring i den stejle
> indlæringskurve er for skræmmende for folk.

Bortset fra at det er den flade inlæringskurve der skræmmer
folk:-) så er vi
helt enige.

 Før folk flamer mig for at være elitær[1]:

Sgu ikke i det her forum det kender vi dig for godt til:-)

--
-
Poul-Erik Andreasen