Date: Wed, 3 Apr 2002 15:15:35 +0200
From: sslug@sslug
To: sslug@sslug
Subject: SV: hvad skal jeg gøre med hensyn til jeres netradio?

Hej Thomas

DR har droppet Real formatet til live streaming til fordel for Windows Media
Player.

Når vi har valgt at forlade Real-formatet, så skyldes det primært Real's
forretningsmodel. Real er nemlig baseret på licenser, og det betyder, at DR
skal betale en licens for hver lytter, der hører netradio på dr.dk.

Efterhånden som vi har fået flere netradio-lyttere, så er det blevet for
dyrt for os at benytte Real-formatet. Især når der findes et alternativ,
nemlig Windows Media Player, der efter vores overbevisning er ligeså godt
som Real.

Skiftet til Windows Media Player betyder desværre, at de brugere, der
benytter en Linux platform, ikke kan lytte til netradio. Det er naturligvis
beklageligt, men vi har alligevel valgt at skifte til Windows Media Player,
eftersom kun 0,7 procent af vores brugere benytter Linux som platform. Og ud
af disse 0,7 procent er det ikke nødvendigvis alle, der lytter netradio via
dr.dk.

Skulle vi holde fast i Real formatet for at servicere denne meget lille
gruppe af brugere, så ville det altså medføre en helt urimelig høj
kontaktpris - og efter vores overbevisning en uansvarlig brug af de midler,
vi har til rådighed på dette område.

Men det betyder ikke, at vi er ligeglade med denne gruppe. For det første er
vi ved at undersøge, hvorvidt vi kan Live Streame i mp3-formatet, som også
Linux-brugere kan afspille via en mp3-player. For det andet er der plug-ins
på vej, som gør at Linux-brugere kan afspille Windows Media Player-formatet.

Du kan læse mere om disse plug-ins her:

http://www.geocities.com/majormms/

http://xine.sourceforge.net/xine_frame.php?page=features.html

DR påtager sig intet ansvar for indholdet på de to ovennævnte web sider.

Real er fortsat On Demand format på dr.dk - skiftet til WMA vedrører således
kun Live Streaming.

Med venlig hilsen

Sidsel Andersen
DR Interaktiv