Re: [MISC] Linux i Danmark

In article <sslug@sslug>, Jacob Sparre Andersen wrote:

>  Det er jeg enig med dig i er et problem. Men hvad kan vi
>  gøre ved det?

Ord som nedlægge osv. støtter jeg heller ikke op om. Men jeg mener at
Linux er kommet langt de sidste par år, rigtigt langt, så langt at min
mor som eller aldrig har rørt en computer før klarer det fint ( det kan
også være at det lige netop er det der er fordelen ). Men jeg mener
faktisk at Linux er "produktionsklar" hos Hr. og Fru. Jensen, hvor jeg
tidligere nemt kunne overbevises om at Linux kun var "en programmørs
legeplads" bedst egnet til udvikling og serverbrug.

Hvis vi ønsker at få fat på Hr. og Fru. Jensen, så er der nogle ting vi
bliver nødt til at gøre os klart.

1) De ved ikke hvad begreber som Mailinglister og News dækker over.
2) Hvis de finder at de er på egen hånd i en verden hvor alle andre
   bruger Windows, så dropper de projektet.
3) Stemmer man på SSLUG så stemmer man også mod softwarepatenter.
4) Den første indgangsvinkel vil ofte være at man løber på www.lug.dk,
   www.linux.dk eller lignende LUG's side. Her skal folk "fanges" men
   vurderer de at "Nå, det der Linux det døede vist alligvel hen og var
   en sæbebobbel" så kommer de jo heller ikke videre. Dette er effekten
   af sider der virker "gamle".

Vi får selvfølgeligt ikke Hr og Fru Jensen med, hvis vi ikke går efter
deres computerinteresserede søn ( eller datter :-).

Jeg syntes det vil være værd at betragte Linux i Danmark som Linux i
Danmark og ikke som SSLUG, der blev også tidligere i tråden spurgt
"Jamen, er SSLUG ikke Linux i Danmark" og svaret er vel at jo det er
det, som det ser ud nu.

Et øget grad af samarbejde kunne på mange måder være starten til dette.
Jeg ville eksempelvis gerne hjælpe til med at svare på spørgsmål hos
alle de andre lugger hvis jeg kunne tilgå via nntp i stedet for
mailinglister. Er der nogle er har overblik over hvad der bliver snakket
sammen om nu?

Specielt 3) vil jeg gerne kommentere yderligere. Jeg er faktisk ( og har
hørt det fra flere ) at SSLUG's indblanding af softwarepatenter i sslugs
arbejde som LUG er lidt en hæmsko. Der er mange ønsker at stifte videre
bekendskab med Linux men det at "skulle" sige nej til Softwarepatenter
på samme tid måske er lige en stor nok mundfuld. ( Folk har ikke noget
ønske om politisk at tage stilling til problemet ).

Nå, ja en lille liste over ting der irriterer mig lidt når man er
Linux-only bruger:
* Websider der er skrevet til IE
* Folk der ikke kender belastningen af email med body i et attachet word
  dokument.
* Folk der tror at alle kan læse .doc og .xls dokumenter uden problemer.

Løsningen på dette kunne være:
Mange flere Linux-brugere. Jo, mere forskellig folks bruge af OS,
software er, jo mere flexible skal webdesignere software producenter (
webbank producenter ) være.

Dette set i lyset af det stormskridt der er sket indenfor webbanker her
på de sidste par måneder :-)

Og hvad vi så kan gøre.
Smide en mail ud til de andre LUG'ger om at vi ( SSLUG ) gerne vil
stille e-postlister, nntp-gateway til rådighed for dem, hvad formålet
kunne være pros, cons. Få oparbejdet et samarbejde med dem, gerne åbent,
så alle med ideer kan smide dem på den liste/nyhedsgruppe. Det vil, hvis
det kommer til at køre, give de andre nogle flere kræfter at arbejde
med.

En lille ide, hvad med en e-postlist/nyhedsgruppe hvor folk der endnu
ikke har installeret Linux og kun er ved at få føling men størrelsen af
Linux kan stille deres spørgsmål. De finder ikke ret mange svar i
arkiverne over sslug-misc sslug-novice og sslug-teknik.

Mange kender webboards/forummer. Ville det på den ene eller den anden
måde være muligt at kunne tilgå listerne via et sådant?

I starten forekom metoden med at tilmelde sig e-postlister ved at sende
en email til nogle også pudsig, man lærer hurtigt hvordan det virker,
men kunne man skrue et webinterface sammen hvor tilmelding til og fra
listerne var muligt fra?

Det var lige en håndfuld løse tanker og betragtninger. Tag dem og skyd
dem ned hvis det er helt hen i vejret.

--
./Jesper Krogh, sslug@sslug
Der her skriver som SSLUG medlem og ikke som Linuxpusher