Re: [MISC] swpat (was: Linux i Danmark

On Thu, 11 Apr 2002, Jesper Krogh wrote:

> Specielt 3) vil jeg gerne kommentere yderligere. Jeg er faktisk ( og har
> hørt det fra flere ) at SSLUG's indblanding af softwarepatenter i sslugs
> arbejde som LUG er lidt en hæmsko.

Her vil jeg så lige røbe at det heller ikke har været en nem beslutning at
skulle vælge at SSLUG som forening skulle være imod softwarepatenter. Det
har flere gange været taget op på generalforsamlingen om SSLUG stadig
skulle være aktivt indvoldveret i dette. Et år husker jeg at der var een
der stemte imod (han var iøvrigt tidligere IBM medarbejder).

Men sagens kerne er at Linux-system er et ringere system end andre grundet
swpat, derfor har swpat og Linux noget med hinanden at gøre. Lige p.t. har
jeg ikke[1] kendskab til en funktionalitet som mangler i Linux-kernen
grundet swpat, men det kan komme. Der er måske allerede noget
funktionalitet der krænker et patent lige nu, men det er altså ikke blevet
opdaget.

Vi har dog kendskab til at noget software mangler noget funktionalitet, fx
The Gimp og farvestyring[2], og det er den slags ting som gør at jeg
stadig mener SSLUG skal være imod softwarepatenter.

Iøvrigt er vi jo heller ikke alene om at swpat er noget der bør ændres,
Dr. Karl-Heinz Strassemeyer[3] fra IBM mener personligt også Linux har
et problem med swpat.

Derfor kan SSLUG ikke stiltigende se til at der kommer softwarepatenter i
Danmark og vi bliver nødt til at gøre noget ved det. Din egen forretning
er indirekte afhængig af det.

1] Linux har haft Windowing-patentet siden 1995, men det regner jeg ikke
for et regulært patent der er en trussel.

2] http://www.sslug.dk/emailarkiv/itpolitik/2002_03/msg00205.html
Her uddyber jeg mere om problemet med Gimp og swpat.

3] http://www.sslug.dk/patent/strassemeyer/
Her fortæller Strassemeyer hvordan IBM håndterer Linux og swpat.

mvh/hans
Domænenavn med æøå? Fisk fra www.ÆrøÅ.dk - de smager!
Mere info på http://www.softwarepatenter.dk/walid.html