Re: [MISC] Linux i Danmark

Jesper Krogh wrote:

> [...]

Hvorfor er det et problem, det fremgår ikke ret klart. Det er nærmest
lidt ligesom det er et mantra. Det er nok bare at sige det, så
anderkender folk det(jeg gør det ikke).

Du kan sige at det rent medlemsmæssigt er en fejlvisning og SSLUG reelt
er landsdækkende, Og ja det har du da ret i det ser ikke pænt ud, men
hvad så.

> [...]
>    bruger Windows, så dropper de projektet.
> 3) Stemmer man på SSLUG så stemmer man også mod softwarepatenter.
> 4) Den første indgangsvinkel vil ofte være at man løber på www.lug.dk,
>    www.linux.dk eller lignende LUG's side. Her skal folk "fanges" men
>    vurderer de at "Nå, det der Linux det døede vist alligvel hen og var
>    en sæbebobbel" så kommer de jo heller ikke videre. Dette er effekten
>    af sider der virker "gamle".
>
> Vi får selvfølgeligt ikke Hr og Fru Jensen med, hvis vi ikke går efter
> deres computerinteresserede søn ( eller datter :-).

Du tænker efter min mening omvendt af den virkelige verden. Linux kan
være nok så brugervenlig og plug and play og selvom der kan være masser
ide i rent udviklingsmæssig at arbejde den vej, så er det ikke det der
rykker. Det der styrer er hvad folk bruger på deres arbejde, så længe
windows hersker på arbejdspladsen vil den også herske i hjemmet.

Derudover er det spørgmålet om vi overhovedet ønsker at få fat i Hr. og
Fru. Jensen.
Det må besvares først, og mit svar er et rungende måske. Altså ikke for
enhver pris.
Vi er en Linux bruger gruppe ikke en Linux agitationsgruppe, der er en
forskel.
Som ved medlemskab af enhver anden dansk for er der nogen ting Hr. og
Fru. Jensen må instille sig på.

Linux = læring ved selvstudier. Du kan få hjælp men du kan ikke losse
ansvaret over på
andre

Linux = diversitet. Der er mange valg at træffe, og selv om du kan få
rågivning er det dig selv der skal træffe valgende.

> 1) De ved ikke hvad begreber som Mailinglister og News dækker over.

Så må de lære det.

> 2) Hvis de finder at de er på egen hånd i en verden hvor alle andre
>    bruger Windows, så dropper de projektet.

Det er ikke mit problem.

> 3) Stemmer man på SSLUG så stemmer man også mod softwarepatenter.

Hvornår stemmer man på SSLUG. Så hvidt jeg kan tolke vedtægterne så er
der ikke noget til hinder for at man kan være medlem og tilhænger af SW.
Da der ikke er noget kontigent kan man dårligt brokke sig over hvad ens
penge bliver brugt til. Man kan da også være med i et parti eller en
politisk forening uden absolut at dele alle de vedtagen synspunkter.

> [...]
>
> Vi får selvfølgeligt ikke Hr og Fru Jensen med, hvis vi ikke går efter
> deres computerinteresserede søn ( eller datter :-).

Som sagt der er ikke nogen der skal fanges, det giver bagsmæld.

> Jeg syntes det vil være værd at betragte Linux i Danmark som Linux i
> Danmark og ikke som SSLUG, der blev også tidligere i tråden spurgt
> "Jamen, er SSLUG ikke Linux i Danmark" og svaret er vel at jo det er
> det, som det ser ud nu.
>
> Et øget grad af samarbejde kunne på mange måder være starten til dette.
> Jeg ville eksempelvis gerne hjælpe til med at svare på spørgsmål hos
> alle de andre lugger hvis jeg kunne tilgå via nntp i stedet for
> mailinglister. Er der nogle er har overblik over hvad der bliver snakket
> sammen om nu?

Du har da ret i at det er noget broget, men du må argumentere for at det
udgør en flaskehals. Det at man laver nogle pæne organsations systemer
med landsorganistioner eller lokalafdelinger det skaber ikke noget i sig
selv.

> Specielt 3) vil jeg gerne kommentere yderligere. Jeg er faktisk ( og har
> hørt det fra flere ) at SSLUG's indblanding af softwarepatenter i sslugs
> arbejde som LUG er lidt en hæmsko. Der er mange ønsker at stifte videre
> bekendskab med Linux men det at "skulle" sige nej til Softwarepatenter
> på samme tid måske er lige en stor nok mundfuld. ( Folk har ikke noget
> ønske om politisk at tage stilling til problemet ).

Her mener jeg virkelig at du er ude på overdrevet, skulle SSLUG's
medlemmer virkelig give afkald på at virke politisk i en sag der optager
dem, bare for at virke mere spiselige for nogle potielle medlemmer, der
lider af politik-forskrækkelse.

> [...]
> kunne være pros, cons. Få oparbejdet et samarbejde med dem, gerne åbent,
> så alle med ideer kan smide dem på den liste/nyhedsgruppe. Det vil, hvis
> det kommer til at køre, give de andre nogle flere kræfter at arbejde
> med.
>
> En lille ide, hvad med en e-postlist/nyhedsgruppe hvor folk der endnu
> ikke har installeret Linux og kun er ved at få føling men størrelsen af
> Linux kan stille deres spørgsmål. De finder ikke ret mange svar i
> arkiverne over sslug-misc sslug-novice og sslug-teknik.

morsom ide. En pre-Linux gruppe

> Mange kender webboards/forummer. Ville det på den ene eller den anden
> måde være muligt at kunne tilgå listerne via et sådant?

> I starten forekom metoden med at tilmelde sig e-postlister ved at sende
> en email til nogle også pudsig, man lærer hurtigt hvordan det virker,
> men kunne man skrue et webinterface sammen hvor tilmelding til og fra
> listerne var muligt fra?

Det skulle ikke være umuligt, men hvorfor snakke så meget lav softwaren.

> Det var lige en håndfuld løse tanker og betragtninger. Tag dem og skyd
> dem ned hvis det er helt hen i vejret.

Håber ikke jeg er for slem:-)

--
-