Re: [MISC] Hvem må installere programmer?

E. Sjørlund wrote:

> Som jeg ser det, bør en bruger kunne installere et program i sin egen
> lukkede verden uden at root skal blandes ind, og det er så op til Linux at
> afgrænse de muligheder programmet må få.
>
> Spørgsmålet er så blot, om det kan lade sig gøre, eller om ethvert program
> til hver en tid vil kunne tage sig root-rettigheder?

Du kan sagtens installere programmer som bruger, men de kan
ikke tage sig root-rettigheder. Så var der jo ingen sikkerhed i systemet.

> Er sikkerheden i Linux i virkeligheden så begrænset, så det er nødvendigt
> at forhindre enkelte brugere at installere programmer i deres eget miljø?
>
> Det er helt klart ikke systemprogrammer som postfix o.l. jeg taler om her,
> men deciderede brugerprogrammer som fx. Kylix eller OpenOffice.

Ingen problemer med at installere Openoffice som bruger. Så længe du
har nok diskplads..

Martin.

--
"Microsofts operativsystem skal hjælpe det svenske forsvar med at finde
fjenden. Computere med Windows skal installeres i kampvogne og andre