Re: [MISC] Hvem må installere programmer?

On Sat, Apr 20, 2002 at 12:37:55 +0200, E. Sjørlund wrote:

> Det er helt klart ikke systemprogrammer som postfix o.l. jeg taler om her,
> men deciderede brugerprogrammer som fx. Kylix eller OpenOffice.
> (Jeg kan let se de uøkonomiske i at alle selv installerer en programpakke
> hver for sig, men det er et helt andet emne, end det jeg søger at få klarhed
> over.)

Muligvis færdige "pakker" ikke kan anvendes da de gerne vil
installere i /usr/bin osv .
Men hvis pakken er lavet til at installere et sted hvor brugeren
har skriveadgang burde det i teorien kunne lade sig gøre,
dog er der lige det med om dpkg/rpm ikke også kræver skriveadgang
til den "globale" installationsfil/database.

Når jeg selv som bruger installerer filer er det ofte i ~/bin
og det sker manuelt, ikke via rpm/dpkg.
Jeg har ikke spekuleret om der findes option til en "lokal
brugerinstallering" til disse, men jeg tror det ikke.

Men brugerprogrammer som staroffice kan sagtens installeres af brugeren
lokalt, uden root, ligeledes en del andre "færdige" programmer.

--
mvh Frank Damgaard  |