Re: [MISC] Hvem må installere programmer?

> From sslug@sslug  Sat Apr 20 13:53:54 2002
> Subject: Re: =?iso-8859-1?Q?=5BMISC=5D_Hvem_m=E5_installere_programmer=3F?=
>
> On Sat, Apr 20, 2002 at 12:37:55 +0200, E. Sjørlund wrote:
>
> Muligvis færdige "pakker" ikke kan anvendes da de gerne vil
> installere i /usr/bin osv .
> Men hvis pakken er lavet til at installere et sted hvor brugeren
> har skriveadgang burde det i teorien kunne lade sig gøre,
> dog er der lige det med om dpkg/rpm ikke også kræver skriveadgang
> til den "globale" installationsfil/database.

RPM har en funktion til at relokere en pakke, saa hvis vedkommende, som
pakkede pakken har gjort sit arbejde ordentligt, kan man installere hvor
man vil (selv bruger jeg ~).

Skriveadgang til den globale database kan loeses ved at lave en lokal
database. Man kan sikkert (og nu er jeg ikke helt sikker) bruge de
to databaser (laese fra den globale, skrive til den lokale) saa man
ikke faar dependency problemer. Ellers kan man volde pakkerne ind med
noget --force --nodeps.

Jeg maa dog indroemme at jeg selv blot kompilerer programmerne, da
jeg ofte har brug for at installere programmer paa arkitekturer, hvor
der dels ikke findes pakker til, og som dels ikke traditionelt
installeres med RPM (en kombination af Solaris, Irix og Linux).

--
   _______
  /       \    Michael Westergaard <sslug@sslug>