Re: [MISC] Hvem må installere programmer?

"Frank Damgaard" <sslug@sslug> wrote in message
> On Sun, Apr 21, 2002 at 01:05:58 +0200, E. Sjørlund wrote:

> Så vidt jeg har prøvet kræver skriveadgang til debians database
> root adgang, men det sker ikke automatisk hvis man er bruger.
>
> Så erstat "tager sig" med "kræver" i ovenståenede, og det skulle være
korrekt.
Det var jo det springende punkt. Som jeg (mis-)forstod Peter Makholms
gennemgang er det noget der sker, ikke noget man har styr over, fx. i form
af adgangskode-krav, medlemskab af gruppen root eller lignende.

> Jeg mener at det samme gælder for RPM,  i hvert fald har SuSE
> ikke suid på /bin/rpm
> Noget andet er hvis man under brug af GUI install-programmet
> bliver bedt om "root" password.
Så er alt jo som det skal være (hvis det altså skal;)