Re: [MISC] Hvem må installere programmer?

"E. Sjørlund" wrote:

> "Frank Damgaard" <sslug@sslug> wrote in message

> korrekt.
> Det var jo det springende punkt. Som jeg (mis-)forstod Peter Makholms
> gennemgang er det noget der sker, ikke noget man har styr over, fx. i form
> af adgangskode-krav, medlemskab af gruppen root eller lignende.

Hæ,hæ det ville være et sikkerhedsbrist på størrelse med en ladeport.

> Så er alt jo som det skal være (hvis det altså skal;)

Ikke helt, sytemet som det er må stadigvæk betragtes som meget usmidig,
set i forhold til dine tanker. For at lave Pakke intallation på bruger
niveau skal pakken dels være skrevet til det. Dels er der problemet med
pakkedatabasen, det vil selvfølgelig være muligt at lave en lokal kopi,
men hvis adminstaratoren ændrer på systemet er det ikke sikker at de
lokale programmer fungere længere.

Man kunne overveje at lave en deamon med root rettighedere der kunne
installerede tomme pakker med afhængihedsagivelser på foranledning af
bruger forespørgsler. Samtidige skulle det pakkeprogram som brugeren
benyttede selvfølgelig være wrappet så disse tomme pakke blev fjernet
når brugeren ikke længere havde brug for dem.

--
-
Poul-Erik Andreasen