Re: [MISC] Hvem må installere programmer?

"Peter Makholm" <sslug@sslug> wrote in message

> Jeg fandt emnet en smule for perifært til at bruge foredragstid på
> det. Vi var allerede ret presset med tiden. Det er en interessant
> diskussion, men jeg mener ikke at det var fornuftigt at holde den der
> og jeg burde have skåret den af tidligere.

Det kunne til gengæld måske blive et emne på et hyggemøde. Et par
administratorer, fx. en fra et firma og en fra en uddannelsesinstitution,
der gav et oplæg "sådan gør jeg" med efterfølgende debat?

> Hvis det er brugerens egen maskine så har han root-rettigheder.
Det er da ikke givet. Maskiner i et åbent miljø (bibliotek, udd.) hvor
brugerne flekser rundt vil da ikke nødvendigvis give root-adgang til alle.

> Hverken Linux eller pakkesystemet sætter nogen grænser for hvad
> brugeren kan i sit eget hjemkatalog. Der er ikke noget til hinding for
> at brugeren installerer noget selv derunder. Oftest skal han bare
> skrive 'configure --prefix $HOME/; make install'. Så må man bare
> undvære de fir ovenstående goder ved et pakkesystem.
ØH.
rpm -iv pakkenavn
burde vel kunne gøre det. Opfyldes afhængighederne af systemet så går den,
ellers kan man ikke prøve den pakke uden hjælp fra root.

> Der har du misforstået noget. En pakke udfører ved instalation,
> opgradering og afinstallation scripts med rootrettighed. Der er på
> ingen måde tale om 'ethvert program til enhver tid'
Hvordan får det disse rettigheder? Det er der min misforståelse ligger
begravet. Du fik det til at lyde som om pakkeprogrammet selv tiltog sig dem,
men jeg har forstået, at det gør det ikke - man skal være root for at kunne
køre det.

> Unix har en sikkerhedsmodel der siger at der en bruger der er Gud og
> andre brugere er nogle dødelige lusere. Thats it!

> Det er let at lave et mere fleksibelt rettighedssystem, det er svært
> at lave et mere enkelt, det er umuligt at lave noget der både er mere
> fleksibelt og mere enkelt.

Når jeg installerer Ariane under Windows lægger jeg registreringer i
HKEY-Current_User. Resultatet er, at kun den der installerede programmet kan
få det i gang. Andre kan forsøge, men de bliver afvist.
Det var egentlig noget i retning af den fleksibilitet jeg (og vist også de
andre i nærheden af mig på mødet) var ude efter.
Lad nu være med at flame mig med alt det onde der er at sige om sikkerhed
eller mangel på samme i Windows, det er frihed til at lade brugerne lege
uden at de kan skade andre på systemet. Hvis en bruger får lyst til at lege
med Opera - selv om root er fan af mozilla - så burde det ikke kunne genere
nogen, at brugeren installerer og afprøver Opera. (Hvis to brugere har lyst,
bør de få root til at lægge den ind, for at spare plads, men det er jo et
helt andet emne).