Re: [MISC] Hvem må installere programmer?

Erling Sjørlund skrev:

> Det er da ikke givet. Maskiner i et åbent miljø
> (bibliotek, udd.) hvor brugerne flekser rundt

Så er det heller ikke brugerens egen maskine.

> Hvordan får det disse rettigheder?

$ su - -c 'apt-get ...'
Password:
$

> Når jeg installerer Ariane under Windows lægger jeg
> registreringer i HKEY-Current_User. Resultatet er, at
> kun den der installerede programmet kan få det i gang.

Dét er overordentligt trivielt:

  chmod go-rwx /home/bruger/bin/program

Og hvis du vil gøre det en gang for alle for alle de
programmer en bruger måtte finde på at installere:

  chmod go-rwx /home/bruger/bin

Jacob
--
"han skriver det aldrig så ondt som det er ment"