Re: [MISC] Hvem må installere programmer?

"Jacob Sparre Andersen" <sslug@sslug> wrote in message

> Dét er overordentligt trivielt:
>
>   chmod go-rwx /home/bruger/bin/program
Ikke helt for mig (så verden byder mig på flere nyheder;)

Mit eksempel skulle nærmest thene til at beskrive, at man netop ikke kan
skjule et installeret program under Win, man godt i almindelighed kan
forhindre andre brugere i at starte det. Hvis mor er skolens skemalægger, og
hun har Ariane inde på maskinen, skal hendes børn ikke ved et uheld kunne
komme til at starte programmet (for at skifte deres tysklærer ud;). Det er
naturligvis ikke en beskyttelse mod ondsindede, man en ret effektiv
beskyttelse mod uheld.

/home/brugerA er da ikke normalt tilgængeligt overhovedet for brugerB, eller
er det?
Hos mig har /home mode 0750 og de enkelte brugere 0700. Som bruger A kan jeg
se de andres dir under /home, men ikke gå ind i andre end mit eget.
Når nu de andre ikke har adgang, burde jeg vel også kunne installere og
afvikle et eller andet program, uden at naboen så meget som kan se, at det
eksisterer på serveren (forudsat naturligvis, at det ikke kræver at lægge en
ny LibC eller noget andet snavs ind først).

Et Kylixprogram har sine egne lib's med, og startes med at sætte et
lib-path. Der er således ikke noget der kræver adgang til systemets
lib-filer (hvis ellers jeg har forstået det korrekt). Skriver jeg nu et
program som bruger A installerer, vil det få sit eget område med program og
lib-filer under /home/brugerA, og bruger B har ingen mulighed for at køre
det.
Installerer root programmet, kan han naturligvis gøre det tilgængeligt for
en eller flere brugere, (hvilket vil være normalen), men muligheden for at
en enkelt bruger kan installere er der - så vidt jeg kan se.
For nu at gribe lidt tilbage til mødet, så var det jeg var mest interesseret
i at finde ud af, om jeg skal til at sætte mig ind i at bygge en rpm-pakke
eller ej. Min umiddelbare konklusion er nok "eller ej", en zip eller tar.gz
fil vil kunne fungere lige så godt til mit brug, og så må en opdatering ske
på samme måde.