Re: [MISC] Hvem må installere programmer?

Erling Sjørlund skrev:

> /home/brugerA er da ikke normalt tilgængeligt
> overhovedet for brugerB, eller er det?

Det kommer an på brugernes og systemadministratoren holdning
til åbenhed. Jeg prøver altid at sørge for at alle har ret
til at læse så meget som det er forsvarligt.

> Skriver jeg nu et program som bruger A installerer, vil
> det få sit eget område med program og lib-filer under
> /home/brugerA, og bruger B har ingen mulighed for at
> køre det.

Ikke hvis bruger A har beskyttet sit eget katalog mod at
andre kan læse filer under det.

> Installerer root programmet, kan han naturligvis gøre
> det tilgængeligt for en eller flere brugere, (hvilket
> vil være normalen), men muligheden for at en enkelt
> bruger kan installere er der - så vidt jeg kan se.

Korrekt.

> For nu at gribe lidt tilbage til mødet, så var det jeg
> var mest interesseret i at finde ud af, om jeg skal til
> at sætte mig ind i at bygge en rpm-pakke eller ej. Min
> umiddelbare konklusion er nok "eller ej", en zip eller
> tar.gz fil vil kunne fungere lige så godt til mit brug,
> og så må en opdatering ske på samme måde.

Jeg er uenig med din konklusion. Det er vel ikke som sådan
programmet du vil beskytte mod at andre kører det. Handler
det ikke mere om at beskytte _dataene_? De vil jo næsten
altid være beskyttede uanset om folk kan køre programmet
eller ej.

Jacob
--
"If I have to choose between two evils, I choose the one I
 haven't tried before."