Re: [MISC] Rettigheder til hjemkataloger... (was: Re: [MISC] Hvem må installere programmer?)

"Peter Makholm" <sslug@sslug> wrote in message

> Desvære er det rigtigt for de fleste linuxdistributioner.
>
> Jeg mener dog at det eneste rigtige er at lade standardrettighederne
> til hjemkataloger være u=rwX,go=rX. Der er ikke nogen bedre måde at
> lære om et system end at kikke i andre brugeres opsætningsfiler.

Jeg er vildt uenig med dig, men det er nok fordi det eneste net (bortset fra
mit eget), jeg har med at gøre er i et kontor-miljø. Brugerne har en
opfattelse af, at det, der ligger på deres del af serveren, er deres eget,
mens det der kommer alle ved er placeret i delte filområder.
Hvis den enkelte vil uddele sin visdom (og konfigurationer) til andre, må
filerne placers i et delt område, ikke i brugerens $HOME

> Og i øvrigt bør alle brugere være i gruppen 'users' og der bør ikke
> bare oprettes en gruppe til hver bruger. Det er grundlæggende en
> forkert brug af unix' gruppesystem efter min mening.

Igen er jeg uenig. En bruger kan være medlem af flere grupper. I et miljø
kan man fx. have sælgere og sekretærer. Sælgerne er med i gruppe A,
sekretærerne i gruppe A og B.
Bogholderi osv. ligger under bruppe B, så sælgerne ikke kan komme ind og
lave ulykker. Det er et simpelt eksempel, men viser dog meningen.

I OTA erbejder jeg med en række grupper. Hver klasse er en gruppe, som
eleverne og enkelte lærere er medlem af. Det giver mulighed for at dele
områder klassevist, uden at elever fra andre klasser får adgang. Elever på
tværs af klasser kan meldes ind i en elevgruppe, som kun de har adgang til,
lærere i en lærergruppe, som kun de udvalgte lærere kan komme ind i.
Faktisk synes jeg at brugen af grupper er stærkt undervurderet, det er
virkeligt et effektivt værktøj.
En fornuftig opdeling af /home vil også være på plads. Der skal ikke mange
brugere til, før det vil være en god ide med en overordnet opdeling, så man
kan holde styr på tingene.