Re: [MISC] Oversættelse mellemfærøsk og islandsk(Was: Linuxcounter)

tir, 2002-04-16 kl. 13:46 skrev Jacob Sparre Andersen:

> Jeg har prøvet den allermest enkle af Kelds maskinelle
> oversættelsesteknikker (at rette stavefejl) på nogle
> islandske oversættelser, men det gav ikke just et
> tilfredsstillende resultat i forhold til arbejdsindsatsen.

Islandsk og dels også færøsk, har bøjninger der afhænger
af grammatikken og de ord der står foran og efter ordet
samt selve sætningens betydning.
Selve bøjningen kan være regulær eller irregulær.
Den regulære bøjning kan man nok stavekontrollere men jeg
forestiller mig at det er meget kompliceret.
Den irregulære bojning styres af snesevis af regler, så det
må være umådelig svært at lave stavekontrol i islandsk.
Dertil kommer at bøjninger i flertal er forskellige fra
bøjninger i ental og desuden afhænger de af om ordet har
bestemt eller ubestemt artikel.
Det her var kun navneordene, og så har vi udsagnsordene
og adjektiverne. HJÆLP.
Den mest logiske løsning på dette, er software der forstår
betydningen af hele sætninger og kan mappe denne betydning
til flere forkellige sprog. Derpå kan softwaren danne
sætninger der svarer bedst muligt til betydningen.
Jeg tror ikke vi har den slags software idag, og der vil
nok gå nogle år indtil det sker.

> Principielt er jeg enig med dig i den konstatering, men i
> modsætning til til oversættelser fra norsk til dansk kan man
> ikke bare udnytte Aspells udtalegæt til at regne ud hvad
> nordmændene mener når de skriver "sjef" eller "nivo" (ingen
> garanti for korrekt norsk retstavning fra min side),
Nu kender jeg ikke Aspell men hvis vi nu antager, at
der kun er korrekt stavede ord i den tekst der skal
oversættes, så vil opgaven nok blive lettere.

> så vi
> vil i givet fald være nødt til at opbygge en egentlig
> færøsk-islandsk ordbog for at kunne gøre det. Til gengæld er
> det selvfølgelig en fordel at færøsk og islandsk grammatik
> er temmelig ens.
Ordbøgerne findes forhåbentlig allerede. Spørgsmålet er
bare om islændingene og færingene tillader at disse
ordbøger indgår i oversættelsesprojekter og/eller om
de må udgives under GPL eller lignende licens.
Jeg håber de vil udvise mere fornuft end det
tilsvarende danske nævn.

                       ...ooO0Ooo...
and I salute you for your courage
and I applaud your perseverance
and I embrace you for your faith in the face of adversarial forces
that I represent - Alanis Morissette - Surrendering