Hvilket grafikkort?

Jeg står overfor muligvis at skulle samle mig en ny desktop maskine og
vil i den forbindelse lige høre hvad der kan anbefales af grafikkort.

Jeg forestiller mig selv et Matrox G550 da Matrox har ry for at lave de
grafikkort der giver den pæneste og klareste desktop (selvom de ikke er
de hurtigste til 3D), men jeg vil lige høre om der er nogen der har
nogen erfaringer (gode/dårlige) med Matrox kort under linux (jeg tænker
på hardware understøttelse, X drivere og lign).

Er der nogen andre mærker jeg bør kigge på?

Jeg vil helst holde mig fra NVidia da jeg der _VED_ at deres drivere
ikke er open-source og at jeg pt. har en maskine med Geforce2MX hvor der
har været massere af ballade med NVidia's drivere.

Husk på, der er tale om en desktop/workstation maskine, ikke en
spillemaskine!

--
Anders
PGPKey: http://pgp.mit.edu:11371/pks/lookup?op=get&search=0x8BFECB41