Re: [MISC] Rettigheder til hjemkataloger... (was: Re: [MISC] Hvem må installere programmer?)

Peter Makholm <sslug@sslug> wrote on 23-Apr-02:

> Jeg mener dog at det eneste rigtige er at lade standardrettighederne
> til hjemkataloger være u=rwX,go=rX. Der er ikke nogen bedre måde at
> lære om et system end at kikke i andre brugeres opsætningsfiler.
>
> Og i øvrigt bør alle brugere være i gruppen 'users' og der bør ikke
> bare oprettes en gruppe til hver bruger. Det er grundlæggende en
> forkert brug af unix' gruppesystem efter min mening.

Hm, på <url:http://www.redhat.com/docs/manuals/linux/RHL-7.2-Manual/
ref-guide/s1-users-groups-private-groups.html#S2-USERS-GROUPS-RATIONALE>
er beskrevet hvorfor RedHat (og derfor vel mange andre) gør som de gør
med en gruppe til hver bruger.

Det korte af det lange er vist at det er en måde at få umask 002 (til
brug i "rigtige" grupper) uden at gøre sine private filer skrivbare
for alle brugere.

Anders.

PS. Er ovenstående URL mon delt korrekt over to linier?