Re: [MISC] Hvem må installere programmer?

Claus Sørensen <sslug@sslug> skrev den 23-Apr-02:

> Eller halvåbent - så man ikke kan læse men kun udføre:
>
> ls -ld ~
> drwx--x--x    2 cs       cs           4096 apr 23 10:53 ./
>
> ls -ld ~/public_html
> drwxr-xr-x    2 cs       cs           4096 apr 23 11:55 public_html/

Denne opsætning skulle gøre det umuligt for andre at se, hvad man har
i sit homedir (med stadig give adgang til public_html). Derfor blev
jeg lidt skuffet, da jeg opdagede, at slocate alligevel tillader andre
at få indholdet af ~ at vide. Som her, hvor ejnar finder en af gyda's
filer, som han ellers ikke kendte navnet på:

sslug@sslug ejnar]$ ls -ld ~gyda
drwx--x--x    4 gyda     gyda          264 Apr 30 13:35 /home/gyda/
sslug@sslug ejnar]$ locate ~gyda
/usr/local/home/gyda
/usr/local/home/gyda/tmp
/usr/local/home/gyda/.screenrc
/usr/local/home/gyda/.mailcap
/usr/local/home/gyda/.xauth
/usr/local/home/gyda/.bash_logout
/usr/local/home/gyda/.bash_profile
/usr/local/home/gyda/.bashrc
/usr/local/home/gyda/gemme
sslug@sslug ejnar]$ cat ~gyda/gemme
hemmelighed
sslug@sslug ejnar]$

"locate" viser alle filer, man har adgang til - uanset at man måske
ellers ikke har adgang til deres filnavne. Det synes jeg egentlig er
et hul i slocate; men jeg har måske misforstået noget omkring slocate,
eller overset en konfigureringsmulighed?

Hygge,
Anders.