Re: [MISC] Hvor er Linux brugere ikke ønskede kunder?

On Wed, 18 May 2005 04:40:49 +0000 (UTC)
Jesper wrote:

>  Jeg har svært ved at se adelsmærket i denne situation:

Det er p.g.a. at Linux bruger åbne streamformater, som
billethajerne ikke vil bruge.

> Hr. eller Fru. Danmark, køber deres musik hos DBA.

Lad nu være med at købe musik som distribueres af firmaer, hvis
etiske grundlag du ikke kan gå ind for. Det er nærmest det, jeg
prøver at sige. Lyt på radio, streams de mange gode CD'er som evt
købes sammen med en eller anden dims til at spille den, men ikke
for mange gange.

>    Det er gennem et par
> år blevet til et par 1.000,-. En dag syntes de "det der Linux", det ser
> godt ud og det skal da prøves. De får det installeret og opdager at:
> Deres investering i musikken er gået tabt, den er ikke noget værd!

Jeg protesterer mod at kalde musik for en investering, på samme
måde som man kan have den holdning af kunstsamlere går for langt.
Men hvis du absolut vil sammenligne med en kunstsamler, så må
vi opfatte købet af "afspiller+medium" som en enhed, som du skal
aflevere, når du dør.

Jeg beklager! Ligesom XBOX som du havde linket til fuldt lovligt
lader folk sælge "indhold" (uha!) til digitale brugere.

Jeg er godt klar over at vi også taler om teknisk lock-in. Men
lige netop musikargumentet kan jeg ikke bruge, fordi jeg ikke
opfatter det som god tone at købe musik. Det er noget man lytter
til, ikke køber.

Musikerne støtter man og pladeselskaberne er man om jeg så må sige
selv ude om at man har fået, fordi de bedre end almindelige
mennesker forstår de psykologiske mekanismer, som fik småpiger til
at besvime over Beatles.

> Hvor er "adelsmærket" henne for Linux? Du reducerer den frihed vi har i
> Linux, til at Linux kun bliver et dumt operativsystem, hvor folk ikke
> kan løse de ting de ønsker at gøre i deres hverdag. 2. rangsbrugere af
> nettet. Et operativsystem der kun virker for minoriteten.
>
> Det er virkeligt _stik mod_ hvad vi ellers kæmper for.

Jeg forstår godt dette her, jeg kæmper også imod lock-in og
for grundigt researchede åbne stream-formater.

(Uha den blev alt for lang denne her mail! Jeg skriver efterhånden
for hurtigt;-)