Re: [MISC] Hvor er Linux brugere ikke ønskede kunder?

On Wed, 18 May 2005 07:41:28 +0200
Peter wrote:

> Jeg havde ikke hørt Queens Jazz-album under 15 gange før jeg rigtig
> kunne nyde Mustapha som nummmer. Hvis jeg kun lige havde købt de hotte
> numre (Bicycle Race) var jeg gået glip af flere musikalske oplevelser.
>
> En film som Moulin Rouge, som mange nok finder ret triviel, havde jeg
> også set en del gange før jeg var færdig med at glædes over nye
> intertekstuelle referencer, forudgribelser og spændende musikbrug. Men
> ser man kun "historien" er filmen nok kun 45 minutter værd.

Jo klart, det er også en vigtig dimension af at købe et
lagermedium med en kopi af et kunstværk - som i dag p.g.a. marked
og teknik ofte er defineret som det, der ligger på en skive.

Men distributøren ville nok sige, at når du spiller Moulin Rouge
mere end et par gange, så burde den være slidt op. Hvis du er så
glad for den at du er villig til at se den mere end 4 gange, så
må du betale ekstra. Ligesom når man går i biografen.

Markedet har ændret sig på en måde, så sælger af digitale kopier
tager en pris der svarer til fordums tiders 2 - 300 afspilninger,
max. - på en grammofon, og det havde sælger åbenbart ikke opdaget
før han sagde stop.

MEN egentlig prøvede jeg at sige noget om at man nok ikke skal
blive ved med (kun) at bruge lyd som tapet, men gå efter oplevelse
sammen med andre mennesker.

Adelsmærket ved Open Source video/lyd er at der kun benyttes
fornuftige formater.

> Det er vigtigt for mig at en musikalsk investering ikke er tabt når
> jeg engang skifter min iBook/iPod ud med noget andet. Det handler ikke
> om linux eller ikke-linux; det handler om at musik ikke bare er til
> engangsbrug og derfor skal investeringen fremtidssikres.

Der skal være mulighed for at lagre kunst og musik på en
fornuftig, teknisk forsvarlig og fremtidssikret måde, ja;
men så skulle en kopi af Moulin Rouge koste 450.000 ca.

Tak for reaktion!